Anmeldelse
Alt forladt af Helle Højland
- Log ind for at skrive kommentarer
En kendt og feteret skuespiller Svend-Erik er død. Hans kone, Iben, går omkring hans dødsleje, rydder op i lejligheden og gør status over sit liv og deres ægteskab. Kort forinden er deres ældste datter på 18 død. Hvad er der sket?
Mellem møbler, tøj, skuffer og støvede fotografier fortælles der om et tiltagende kompliceret forhold og familieliv, som ellers begyndte så glamourøst og romantisk, da den noget ældre skuespiller i sin forelskelse forlod sin kone og to børn for at gifte sig med Iben. Iben lod sig blænde, fik to døtre og job som forlagsredaktør.
Der var øjeblikke af lykke og idyl i familien, som ofte var genstand for pressens bevågenhed, men både Svend-Erik og Iben levede efterhånden et dobbeltliv, hvor de søgte forførelse og bekræftelse andre steder. Iben blev bl.a. fascineret og besat af en ung lovende forfatter med en tvetydig seksualitet. Også hendes ældste datter og Svend-Erik er tiltrukket af ham.
I glimt gives indblik i de brændpunkter, som Iben formes og dannes af. Hendes forældre blev skilt, da hun var 11 år, og Ibens søster døde kort efter i en trafikulykke. Det viser sig senere, at Iben har en jævnaldrende halvsøster.
Romanen begynder og ender i nutiden, den veksler i tid og sted, og det er igennem Ibens bevidsthed vi får historien. Temaet er velkendt, men der er en sitrende nerve og en intens spænding, så læseren fanges ind af det hverdagspsykologiske drama.
Der er mange facetter i den velskrevne og fængende roman om moderne menneskers rodløshed, tvivl og kamp mod indre dæmoner, deres ensomhed, fortrængninger og den dybe længsel efter tryghed og nærhed.
Helle Højland f. 1966 har tidligere skrevet ungdomsromaner, men debuterer talentfuldt med den dobbelttydige titel ”Alt forladt” som voksenforfatter. I ny dansk litteratur vil jeg placere hende i spændingsfeltet mellem den minimalistiske forfatter Helle Helle og den kvalitativt underholdende Elsebeth Egholm.
Gyldendal, 2003. 227 sider. Kr. 248,-
Læs mere om Helle Højland
Læs interview med Helle Højland
- Log ind for at skrive kommentarer
En kendt og feteret skuespiller Svend-Erik er død. Hans kone, Iben, går omkring hans dødsleje, rydder op i lejligheden og gør status over sit liv og deres ægteskab. Kort forinden er deres ældste datter på 18 død. Hvad er der sket?
Mellem møbler, tøj, skuffer og støvede fotografier fortælles der om et tiltagende kompliceret forhold og familieliv, som ellers begyndte så glamourøst og romantisk, da den noget ældre skuespiller i sin forelskelse forlod sin kone og to børn for at gifte sig med Iben. Iben lod sig blænde, fik to døtre og job som forlagsredaktør.
Der var øjeblikke af lykke og idyl i familien, som ofte var genstand for pressens bevågenhed, men både Svend-Erik og Iben levede efterhånden et dobbeltliv, hvor de søgte forførelse og bekræftelse andre steder. Iben blev bl.a. fascineret og besat af en ung lovende forfatter med en tvetydig seksualitet. Også hendes ældste datter og Svend-Erik er tiltrukket af ham.
I glimt gives indblik i de brændpunkter, som Iben formes og dannes af. Hendes forældre blev skilt, da hun var 11 år, og Ibens søster døde kort efter i en trafikulykke. Det viser sig senere, at Iben har en jævnaldrende halvsøster.
Romanen begynder og ender i nutiden, den veksler i tid og sted, og det er igennem Ibens bevidsthed vi får historien. Temaet er velkendt, men der er en sitrende nerve og en intens spænding, så læseren fanges ind af det hverdagspsykologiske drama.
Der er mange facetter i den velskrevne og fængende roman om moderne menneskers rodløshed, tvivl og kamp mod indre dæmoner, deres ensomhed, fortrængninger og den dybe længsel efter tryghed og nærhed.
Helle Højland f. 1966 har tidligere skrevet ungdomsromaner, men debuterer talentfuldt med den dobbelttydige titel ”Alt forladt” som voksenforfatter. I ny dansk litteratur vil jeg placere hende i spændingsfeltet mellem den minimalistiske forfatter Helle Helle og den kvalitativt underholdende Elsebeth Egholm.
Gyldendal, 2003. 227 sider. Kr. 248,-
Læs mere om Helle Højland
Læs interview med Helle Højland
Kommentarer