Grimm (Samlet udgave)

2024
)

Grimm (Samlet udgave)

06 maj.24

Benni Bødker og Kenneth Bøgh Andersen bringer eventyrernes oprindelige formål tilbage med deres fantastiske gendigtninger.

Disneyficeringen af de gamle folkeeventyr betyder, at de fleste af os har glemt, eller måske slet ikke ved, at eventyrernes formål faktisk ikke kun var at underholde, men i særdeleshed også at opdrage de uopdragne, respektere skæbnen gennem ydmyghed, forsage rigdom samt advare om, hvor farlig verden kan være for smukke, uskyldige piger i en verden med fyldt med glubske mænd.

Bogen byder på mange mere eller mindre kendte eventyr. Eventyret ’Den syngende knogle’ fortæller om tre brødres liv og skæbne. En af de tre har muligheden for at blive gift med en prinsesse, men da de to ældste brødre dræber deres yngste bror, er deres videre liv ubevidst forudbestemt. Historien ’Dødens gudsøn’ handler om at på trods af, at selveste Døden er ens gudfar, er der stadig universelle regler, man ikke kan bøje uden at forstyrre balancen i verden. I fortællingen om ’Rødhætte’ tilbydes der mere end én slutning.

Der findes mange eventyr, hvor Døden har en afgørende rolle, hvilket giver god mening, da de fleste af de overleverede historier er fra en tid, hvor døden ikke var fremmed. Det er utrolig vigtigt at populære og moderne forfattere puster liv i denne del af vores kulturarv, så den enten ikke kun eksisterer i bedagede udgaver, som voksne støver af på hylden, eller kun kendes som noget, Disney har skabt. Men for at bogen når helt i mål skal den formidles til målgruppen, da jeg ikke er sikker på, at ret mange børn selv læser eventyr. Hvis børnene vidste præcis, hvor uhyggelige og blodige de i virkeligheden er, er jeg overbevist om, at de ville kaste sig over dem. Og det skal de! I dette tilfælde dog tidligst fra de er 10 år.

137590123
9788702399431
351