Gavrilo Princip
Henrik Rehrs grafiske fortælling om manden, der fik Europa til at eksplodere, er indlejret i en foruroligende, skraveret dunkelhed.
I Litteratursidens analyser udforsker vi tegneserier og graphic novels, hvor alvor og dybde træder frem i lyset – ofte i de øjeblikke, hvor ord alene ikke slår til.
Selvom tegneserier og graphic novels til tider kan synes domineret af humor og superhelte, udgør de i virkeligheden en rig og mangfoldig genre. Fra den klassiske romans dybder til den traditionelle tegneseries lette strøg, og videre ind i andre visuelle medier, byder de på en unik tværmedial legeplads.
Henrik Rehrs grafiske fortælling om manden, der fik Europa til at eksplodere, er indlejret i en foruroligende, skraveret dunkelhed.
David Mazzucchellis graphic novel 'Asterios Polyp' sprudler af stilistiske udtryk, som tilfører fortællingen en kompleksitet i forholdet mellem fortællingens to udtryk: ord og billeder.
Spiegelmann skildrer igennem fantastiske tegninger de komplikationer, der opstår, når man er efterfølger af en overlever fra Auschwitz.
I baggrunden leger nogle piger henrettelse. Marjane Satrapis selvbiografiske graphic novel om at vokse op i Iran gør brug af stærke virkemidler for at vi ikke skal glemme!
'Vogterne' fremstår som en dystopi i skyggen af den kolde krig. Her er superheltene ikke længere helte, men mennesker. Verden er moralsk, ikke sort og hvid.