The force awakens

2018
)

Star Wars. The Force awakens af Alan Dean Foster & Star Wars og The Last Jedi af Jason Fry

14 jun.18

Star Wars universet er kendt af alle. De to flotte skønlitterære bogudgivelser, som er tro mod filmenes handling, føjer endnu en imponerende udvidelse til hele sagaen.

Salget af alle rettighederne omkring brandet Star Wars til Disney koncernen blev mødt af alle fans med skepsis og bange anelser. Frygten var, at Disney ville ødelægge produktet og producere den ene ligegyldige film efter den anden, men alle bange anelser er indtil nu blevet gjort godt og grundigt til skamme med to fremragende fortsættelser, som ikke alene er tro mod de gamle film, men faktisk også har formået at uddybe historien yderlige.

Og Disney er jo kendt for sin ultra kommercielle markedsføring af alle sine produktet, og når der nu udkommer to romaner bygget på filmene, kunne dette sagtens være endnu et udslag af en økonomisk salgsstrategi, men igen er al skepsis efterrykkeligt blevet gjort til skamme. Det er bestemt ikke nemt at omsætte en velkendt filmunivers til bøger, og som regel ender man blot med at få ligegyldige og tomme handlingsreferater, men dette er bestemt ikke tilfældet med disse to romaner.

Bøgerne er tro mod universet, tro mod filmenes historie, personerne er de samme, men alligevel formår begge forfattere at give hele sagaen og eventyret endnu mere dybde og forståelse. Begge bøger er velskrevne, spændende konstrueret og uddyber endnu mere hele den spegede historie om kampen mellem lys og mørke.

Handlingen og baggrunden er vist velkendt for de fleste filmentusiaster. Efter det onde imperiums fald og opløsning har galaksen levet fredeligt under navnet ”Den nye Republik”, men i universets udkant truer Imperiets næste inkarnation, Den første Orden under ledelse af den onde Snoke, en intetanende verden af galakser med udslettelse. Kun en lille håndfuld oprørere kan forhindre dette, men jediridderne er forsvundet, og Republikken er tilsyneladende magtesløs. En ny generation af helte må træde til, samtidig med at jagten på den forsvundne jediridder Luke Skywalker sættes ind.

Som nævnt er der ikke en finger at sætte på disse to fremragende romaner. Det er lykkedes de to forfattere at producere et særdeles læseværdigt slutprodukt som vil være en fryd for alle fans.

Alan Dean Foster er et særdeles veletableret navn indenfor Fantasy og Science Fiction med langt over tyve selvstændige værker og serier bag sig. Han har tidligere fået en enkelt roman oversat til dansk. Jason fry er et mere ubeskrevet blad, men han dog tidligere fået udgivet en række andre bøger i Star Wars Universet.

Alvilda
Sarah Feddersen Thomsen
54172664