Hotel Tusind Lys

2018
)

Hotel Tusind Lys af Emylia Hall

31 maj.18

Sanserne kommer på overarbejde i denne romantiske fortælling om en ung kvindes søgen efter sin ukendte far. Hvis du ikke allerede elsker Italien, kommer du til det.

Det var ikke bogens handling, der lokkede mig til at læse den, men derimod beskrivelsen af bogen, der lokker med stemninger af varme italienske somre, fantastiske omgivelser og udsigter og den skønne italienske mad. Jeg har noget med Italien, men også noget med mad og stemninger og beskrivelser, der kan få mig til at føle mig som om, jeg befinder mig midt i det hele. Denne roman fik feriestemningen frem i mig.

Kit har aldrig kendt sin far, men har bare fået at vide af sin mor, at han var død. På sit dødsleje afslører moren dog for Kit, at hendes far slet ikke er død. Kit får hans navn og efter en søgning på Google, finder hun ham og beslutter sig for at tage af sted for at opsøge ham. Kit bor selv i England, men rejsen bringer hende til den lille ø Elba ud for Toscanas kyst. Det bliver en rejse, der forandrer hende og billedet af den far, hun aldrig har kendt.

Ud over sin far møder Kit også andre mennesker i løbet af sit ophold på Hotel Tusind Lys på Elba, blandt andet den unge charmerende kok, Oliviero, hvis navn alene gør, at man har lyst til at spise ham. Det er gennem ham og hans madlavning, at man nærmest både kan dufte og smage essensen af Italien. Forfatteren gør meget ud af sine beskrivelser af både maden og omgivelserne for at tilføre historien en ekstra dimension.

Jeg kom til at tænke på forfatteren Joanne Harris, som nok især er kendt for sin ’Chokolade’, som også er blevet filmatiseret med bl.a. Johnny Depp og Juliette Binoche i rollerne. Hun har også en helt særlig måde at skrive på, som får mine tænder til at løbe i vand. Nogle vil måske synes, at det er for meget, men det virker for mig. Til gengæld synes jeg, at selve historien om mødet mellem Kit og hendes far samt Oliviero blev lidt for sukret. Der var lige lovlig meget melodrama og følelserne-udenpå-tøjet efter min smag. Alt i alt synes jeg dog at det er en fin roman med en dejlig ferielæsning. Jeg har allerede googlet hvordan man kommer til Elba – see you soon!

Gad
Nanna Lund
54106033