Hvor 1990ernes danske litteratur er præget af minimalisme, ironi, formbevidsthed, kortprosa og genreeksperimenter, træder nye tendenser ind på den danske litterære scene i 00'erne.
Tema
Tendenser i 00'ernes litteratur

I 00'ernes litteratur er 90'ernes ironi og minimalisme svundet ind til fordel for en genvunden realisme og alvor. I et årti hvor globaliseringen bliver mere og mere fremherskende, kredses der særligt om det lokale i dansk litteratur.
00'ernes danske litteratur fører os rundt i meget forskellige miljøer og afkroge af Danmark. Jakob Ejersbos Nordkraft og Jonas T. Bengtssons Submarino taler fra en barsk og beskidt storbysump. Samtidig ser vi en god portion af slægts- og hjemstavnsværker, såsom Jens Smærup Sørensens Mærkedage, Mortens Ramslands Hundehoved, Carsten Jensens Vi, de druknede samt Dennis Gade Kofods Nexø Trawl.
Genrelitteraturen stortrives i dette årti. Chick-litt genren bliver vældig populær med eksempelvis Nynnes dagbog, mens krimigenren får et stærkt tag i mange læsere.
En ny tendens i årtiet er at vi ser flere og autofiktive værker. Der er meget på spil i det autofiktive: Det er lige dele kontroversielt, underholdende og eksperimenterende. Autofiktionen rejser mange spørgsmål, deriblandt hvordan det private og performative spiller op mod hinanden - og ikke mindst: Hvordan skal man som læser forholde sig til de autofiktive fortællerstemmer? Det er ikke uden grund at dette er en tendens, som fortsætter ufortrødent i 10'erne.
Læs mere om 00'ernes litterære tendenser i artiklen Dansk litteratur i 00'erne.

I 00'ernes litteratur er 90'ernes ironi og minimalisme svundet ind til fordel for en genvunden realisme og alvor. I et årti hvor globaliseringen bliver mere og mere fremherskende, kredses der særligt om det lokale i dansk litteratur.
00'ernes danske litteratur fører os rundt i meget forskellige miljøer og afkroge af Danmark. Jakob Ejersbos Nordkraft og Jonas T. Bengtssons Submarino taler fra en barsk og beskidt storbysump. Samtidig ser vi en god portion af slægts- og hjemstavnsværker, såsom Jens Smærup Sørensens Mærkedage, Mortens Ramslands Hundehoved, Carsten Jensens Vi, de druknede samt Dennis Gade Kofods Nexø Trawl.
Genrelitteraturen stortrives i dette årti. Chick-litt genren bliver vældig populær med eksempelvis Nynnes dagbog, mens krimigenren får et stærkt tag i mange læsere.
En ny tendens i årtiet er at vi ser flere og autofiktive værker. Der er meget på spil i det autofiktive: Det er lige dele kontroversielt, underholdende og eksperimenterende. Autofiktionen rejser mange spørgsmål, deriblandt hvordan det private og performative spiller op mod hinanden - og ikke mindst: Hvordan skal man som læser forholde sig til de autofiktive fortællerstemmer? Det er ikke uden grund at dette er en tendens, som fortsætter ufortrødent i 10'erne.
Læs mere om 00'ernes litterære tendenser i artiklen Dansk litteratur i 00'erne.
Dansk litteratur i 00'erne
Undtagelsen
Nordkraft
Dinosaurens fjer
Fra smørhullet
Bavian
Det uperfekte menneske 1+2
Det bliver sagt
Kalak
Kunsten at græde i kor
Den som blinker er bange for døden
Føtexsøen
Nynnes dagbog - det hele
Stormen i 99
Submarino
Yeahsuiten
Poesibog
Havet er en scene
Mærkedage
Vi, de druknede
Gud taler ud
Rødby-Puttgarden
Børnene
Førkrigstid
Hundehoved
Den lukkede bog
Tarkovskijs heste
Det værste og det bedste
Melatonin
Pjaltefisk
Hestenes øjne
Nexø Trawl
Børnelitterære fyrtårne: 00'erne
Iqbal Farooq og den sorte Pjerrot
Artikel
Artikel
Uden fremtid i Afrika - om 'Liberty' af Jakob Ejersbo
Jakob Ejersbos Tanzania-trilogi er en fængende og desillusionerende postkolonial udforskning af Skandinavien i Afrika.
Kommentarer