Zam

2015
)

Zam af Jesper Wung-Sung

28 okt.15

Kan en zombie være god og klog? Menneskelig og omsorgsfuld? Sådan er det i denne ret fantastiske bog om normalitet og et svigtende fællesskab.

Samfundet er nået dertil, hvor zombier er en del af tilværelsen. Man forsøger at integrere dem med tanketomme jobs som fugleskræmsler, skilteholdere eller mannequiner i butiksvinduer. For zombier kan stå stille i meget lang tid. Men befolkningen er fuld af mistro og frygt for zombierne. Det er ikke uden grund, for det sker at folk og kæledyr forsvinder. Ikke alle zombier er savlende, hjernedøde og kødædende lig. Undtagelsen er Zam, en ca. 13-årig dreng. Han forsøger af hele sit hjerte at opføre sig og være som et helt almindeligt menneske. Han går i skole og laver sine lektier. Faktisk er han ret klog. Han hjælper sin stenede zombiefamilie, er glad for dyr og så er han lidt forelsket i Sofie fra klassen. Zam er den eneste zombie på skolen og bliver mobbet. En dag bliver det for meget og katastrofen sker: Mod sin vilje kommer han til at bide.

Det var fedt at læse en bog fra zombiernes synsvinkel. Ikke at man behøver at føle sympati med dem generelt, men Zams karakter vækker eftertanke. Hvordan føles det ikke at blive accepteret, for den man er? Det er svært at bevare håbet og troen på tilværelsen som utilpasset. Når man er uvelkommen ikke blot i samfundet men også i sin familie. Zam må spørge sig selv hvem han er – zombie eller menneske? Måske kan man være begge dele. De klamme og bloddryppende zombiedetaljer er heldigvis også med i bogen. Deres kropsfunktioner er ikke helt kontrollable og står malerisk beskrevet. Og så er der masser af herlig zombiehumor!

’Zam’ er en bog som er værd at lægge mærke til. Den er sjov, eftertænksom og fyldt med menneskelighed i et sprog alle kan forstå. Gennemført og lækker indpakning med forsideillustration af John Kenn Mortensen.

Originally published by Pia Bechmann, Litteratursiden.

Høst
51904397