The young World 2

2016
)

The young World 2 – Den nye orden af Chris Weitz

23 aug.16

Fremragende og fængslende fortsættelse af  'The Young World'. Der er handling og aktion lige fra første side i denne velskrevne toer .

The Young World er en fremragende og spændende dystopi, som jeg glæder mig utrolig meget til at læse tredje og sidste del af. Den er velskrevet og fangede mig fra første side. Denne anden del starter, hvor første del sluttede, hvilket gør, at der er handling og aktion lige fra begyndelsen. Der er tilpas meget – eller lidt – fokus på kærligheden mellem Jefferson og Donna og så meget mere fokus på deres uholdbare situation og deres forsøg på at gøre det rigtige. Derudover er det en flot og meget læsevenlig bog, som kan anbefales til alle læsere af dystopier.

Isoleret i hvert sit aflåste rum sidder Jefferson, Donna og de andre, der blev reddet ud af det ragnarok, der er tilbage af New York, spærret inde ombord på et stort militærskib. Kan de stole på admiral Rosen og de andre ombord? Hvorfor er de spærret inde og holdt væk fra hinanden og hvem er det, der kommer med oprørske ideer? Da det hele kulminerer, flyver Jefferson, Captain, Theo og nogle af oprørerne tilbage til New York, men Donna kommer ikke med. Hun bliver sendt til England og bliver behandlet godt – for godt til, at hun ikke bliver mistænksom. Tilbage i New York venter et farligt opgør Jefferson – for hvem kan han stole på, hvem er de gode og hvem er de onde?

Mens vi venter på sidste del i serien kan jeg varmt anbefale 'Maze runner' af James Dashner. En serie på foreløbig fire bind, der ligesom 'The Young World' handler om unge mennesker, der er efterladt alene under forfærdelige vilkår. Og hvis du ikke allerede har læst 'Hunger Games trilogien' af Suzanne Collins, er den også et must.

Den nye orden
Astrid Heise-Fjeldgren
52535840