Woodwalkers - farligt venskab

2018
)

Woodwalkers - farligt venskab af Katja Brandis

09 jan.20

Spændende fantasyserie om emner, som optager tween-målgruppen; venskaber, hemmeligheder og familieproblemer.

Drengen Carag er changer. Der betyder at han er halvt menneske, halv puma. Det meste af sit liv har han levet med sin familie i bjergene i Rocky Mountains i sin pumaskikkelse, indtil han beslutter at leve som menneske og gå i skole på Clearwater High, en hemmelig kostskole for changere. En beslutning han forældre bliver meget vrede over. På skolen bliver han bedste venner med Brandon, der er halv bison og Holly, der er halvt egern.

I bind to, ’Farligt venskab’, er Carag faldet godt til på kostskolen Clearwater High, men koblet af ulvechangere bliver mere og mere fjendtlige overfor ham. Samtidigt vil hans tidligere mentor Andrew Milling hævne sig på Carag, for at vende ham ryggen. Det nye skoleår er i gang, og Carag er glad for alle de nye skoleopgaver, men han føler mere og mere at nogen overvåger ham. Eleverne skal som en del af undervisningen løse forskellige opgaver i nye grupper fra gang til gang. Én gang sammen med den smukke Lou, der er en wapitichanger, og som han er ret interesseret i. Men det er svære odds, fordi pumaer har dræbt nogen i hendes familie. På en anden opgave er han i gruppe med den reserverede pige, ulvechangeren Tikaan. Og hun er faktisk virkelig sød, men kan en puma stole på en ulv?

I bind tre, Hollys hemmelighed, er det lykkedes Carag at afsløre, hvor ond Andrew Milling i virkeligheden er. Og Andrew Milling er i endnu højere grad end før ude på at få hævn over Carag. Ulvene bliver mere og mere modbydelige overfor Carag, særligt deres leder Jeffrey. Egernet Holly er børnehjemsbarn, og en dag dukker en ny formynder op på skolen og vil tage hende ud af skolen. Desuden sker der mange mystiske tyverier i nærheden af skolen, og efterhånden kan Carag ikke finde hverken hoved eller hale i nogen ting, bl.a. bliver Holly mere og mere hemmelighedsfuld. Det eneste Carag ved med sikkerhed er, at Milling har en ny allieret på skolen, og at ulvene har deres egen dagsorden. Carag beslutter sig for, at forsøge at løse de mange mysterier.

Det er en rigtig spændende serie, og bind fire er også udkommet på dansk. Sproget er godt, let at læse, og man lærer en hel del om dyr. Bogen berører de emner, som optager målgruppen. Der er også virkelig fine illustrationer af Claudia Carls, i form af tegninger rundt omkring på siderne. Den smukke forside kan heller ikke undgå at tiltrække de fleste. Historien og universet er godt opbygget, og for børn og unge fra ca. 10 år, der godt kan lide serierne ’Spirit Animals’, ’Krigerkattene’, ’Vildvæsner’ o.a. serier, hvor dyr spiller en afgørende rolle, er denne serie et must.

En rigtigt fin læseoplevelse til fantasyhungrende børn og unge.

Straarup
Birgit Fuglsang