The witches

2020
)

The Witches af Roald Dahl

30 nov.20

Herlig højtlæsningsbog for alle drenge og piger, der kan lide at føle en lille frydefuld gysende rislen ned ad ryggen inden sengetid.

En forældreløs dreng og hans mormor tager kampen op mod en sammensværgelse af hekse, der vil udrydde alle børn i England, i denne utroligt spændende historie, der er egnet til højtlæsning fra 6 års alderen.

Noget af det, der er så fantastisk ved denne bog, er, at den for et fantasifuldt barn er så troværdig og derfor giver det der dejlige, lille gys. Hele præmissen for historien er nemlig, at hekse er virkelig gode til at forklæde sig og gemme sig i det åbne, og det kunne jo med lidt fantasi godt være sandt. Og hvad nu hvis det var?

Hovedpersonen, en 7-årig dreng, og hans mormor snubler på deres ferie over en stor konference af hekse, der har frygtelige planer om at udrydde børn, som de hader mere end noget andet. Drengen bliver opdaget og brugt af den grumme Overheks som forsøgskanin for formel 86: Musemager med forsinket Virkning, men historien slutter heldigvis ikke der, for den modige dreng og hans mormor giver ikke op så let. De tager selvfølgelig kampen op og lægger en plan for at redde verdens børn fra heksene.

Denne nye version af bogen er uden illustrationer, og det kan faktisk være en fordel, fordi heksene så kun bliver akkurat så uhyggelige, som barnet selv kan forestille sig. Roald Dahls malende beskrivelse af de frygtindgydende hekse sammen med den sjove måde, de taler på, sætter virkelig gang i fantasien og giver liv til personerne. En anden udgave har tegninger af den fantastisk dygtige danske John Kenn Mortensen, der er så uhyggelige, at det næsten er for meget af det gode, og man skal jo helst kunne sove bagefter.

Bogen er efter min mening Roald Dahls bedste, og han har virkelig skrevet nogle gode historier, hvoraf Charlie og chokoladefabrikken nok er den mest kendte. ’The Witches’ har nogle år på bagen, men den holder stadig, for hekse går aldrig af mode, og børn er stadig fascinerede af dem. Historien er utrolig fantasifuld, rigtigt sjov og også lidt uhyggelig og nervepirrende, og brugen af jeg-fortæller er med til at gøre handlingen ekstra spændende.

Børn vil helt naturligt identificere sig med hovedpersonen, mens de hører hans historie. Hvis man bliver Roald Dahl fan efter at have læst denne bog, er der heldigvis nok at vælge imellem, og jeg kan varmt anbefale for eksempel ’Den Store Venlige Kæmpe’, der ligesom denne er egnet til højtlæsning fra cirka 6 år.

Ida Elizabeth Hammerich
38260154
9788702318845