Wildcard

2018
)

Wildcard af Marie Lu

04 feb.19

Til alle unge, der er vilde med computerspil, fantasy og dystopier.

'Wildcard' har været ventet med spænding efter Warcross. Desværre skal man temmelig langt ind i bogen, før der kommer gang i handlingen, og før universet er helt på plads. Det er ærgerligt, for sidste halvdel af historien er ligeså fantastisk, som jeg husker 'Warcross', og personerne lige så spændende og levende.

Emika er fanget mellem Zero og Hideo, brødrene som blev skilt ad, da Zero, der som barn hed Sasuke, blev kidnappet. Hideo, der har lavet NeuroLink og den algoritme, der giver ham magt over alle, der bærer de kontaktlinser, der hører til NeuroLink med det ene formål at finde Sasuke. Nu mener Emika så, at hun har fundet ham – eller i l fald det der er tilbage af ham. Men selv for Emika er det svært at finde ud af, hvem der er de gode og hvem, der er de onde, og flere gange stoler hun på de forkerte, hvilket bringer hende og resten af team Phoenix Riders i mange livsfarlige situationer. Hele menneskehedens frie vilje er i spil og meget afhænger af, om Emika kan finde ud af, hvad der er rigtigt, og hvad der er forkert.

Efter den noget langsomme start kommer der alligevel gang i handlingen, og man er tilbage i universet, både virkeligheden og den digitale verden, hvor meget af handlingen foregår. Plottet er rigtig godt og handlingen skifter retning gang på gang. Jeg er imponeret over opfindsomheden i den digitale verden – noget af det, der sker der, er helt vildt langt ude og så alligevel helt troværdigt. Det kan godt være, at det ender med at digitaliseringen når så vidt, det er slet ikke usandsynligt.

Noget af det jeg mangler i 'Wildcard', er selve warcross spillet, som er omdrejningspunktet i Warcross. Turneringen er færdig, og nu handler det mere om det, der foregår i den virkelige verden og NeuroLinks påvirkning af mennesker og deres liv og hverdag. Alligevel synes jeg det er de bedste af de bøger, der foregår i og omkring computerspil, som jeg har læst. Så jeg vil anbefale bøgerne, som klart skal læses i kronologisk rækkefølge, til alle der er vilde med computerspil, fantasy og dystopier. Jeg vil også anbefale forfatterens serie 'Legend', 'Progidy' og 'Champion', som også foregår i fremtiden.

Alvilda
John Lysmand
45941396