Walden

2021
)

Walden - Livet i skovene af Henry David Thoreau

10 sep.07

'Walden' er den ultimative livsstils-og selvhjælpsbog om det selvvalgte eksil fjernt fra dagligdagens stress og unødvendigheder.

Henry David Thoreau (1817-1862) påbegyndte sit eksil for mere end 150 år siden i en lille selvbygget hytte ved søen Walden i de nordamerikanske skove. Eksperimentet strakte sig over mere end to år og afstedkom 'Walden', der nu endnu engang foreligger på dansk i ny udgave.

Thoreaus bog er en filosoferende selvbiografi, hvor forfatteren tørt beskriver og reflekterer over de behov han undervejs opdager han har. Thoreau tømrer selv hytten sammen han skal bo i - og han sår og planter de afgrøder, han senere spiser. Thoreau opremser sirligt udgifter og indtægter ved sit ophold i skoveve - noget der i begyndelsen virker en smule irriterende, men som senere sort på hvidt dokumenterer hans udsagn. På det rent eksistenstielle niveau erfarer Thoreau nemlig, at han med et par måneders hårdt arbejde om året, kan bruge resten af sin tid til mere indadvendte sysler - såsom dagbogsskriveri og iagttagelse af naturen. En ikke uvæsentlig pointe når jeg tænker på hvor meget jeg selv må arbejde!

'Walden' har fortjent opnået klassikerstatus, og at bogen atter udkommer i nye danske udgaver - endnu en ny udgave  udkommer på forlaget Rhodos i oktober - dokumenterer dette til fulde. Desuden repræsenterer tiden, vi lever i, netop det Thoreau i sin tid forsøgte at flygte fra. Set i det lys kan 'Walden' bruges som en mulig måde at gribe dagen an på - og simplificere sit liv.

Men - og det er jeg desværre nødt til at sige - jeg tror ikke, den vil få det store publikum bag sig. Fordi 'Walden' sprogligt er en dvælende og tør beskrivelse at et enkelt menneskes behov, oplevet og forfattet i 1854, vil den grundet sin opbygning og sit adstadige tempo ikke kunne tiltrække de læsere, der som undertegnede kunne have gavn og udbytte deraf.

Niels Brunse
26871026
9788702317039