2022
)

Vores delte evner

29 okt.22

Den fantastiske opfølger til  "Vores skjulte evner" tager universet i en mere moden retning. Bogen udforsker venskaber, køn og seksualitet med følelser og respekt.

Dette er opfølgeren til Vores skjulte evner, som overgår første bind og minder læseren om, at hekse er en mangelvare, særligt de mandlige.

Vi møder endnu engang de unge hekse Maeve, Lily, Fiona og Roe, der bor i byen Kilbeg i Irland. I første bind blev Roes lillesøster Lily reddet af sine venner fra Husholdersken, som havde fanget hende i floden. Lily kom tilbage med store nyfundne kræfter, som hun ikke helt forstår, og alle fire udforsker deres evner i håbet om at genopbygge deres venskab efter alt det, de har været igennem.

Forholdet mellem Maeve og Lily er stadig iskoldt, men i stedet blomstrer Maeves forhold til Roe. På trods af alt dette har Fiona formået at lokke Lily tilbage i deres lille fællesskab. Alle fire får en større og større forståelse for deres magiske evner, som de sammen arbejder med. Men idyllen varer ikke ved.

Den konservative gruppe Brigids Børn, som er kendt for at udspy hadefuld anti-LGBTQ-retorik og usympatiske synspunkter om kvinders rettigheder, er tilbage. Deres sendebud Aaron forsøger at lokke Maeve med i gruppen, og Brigids Børn har en evne til at tryllebinde mennesker, men Maeve giver ikke efter. Roe er begyndt på universitetet, hvor han har masser af succes, ligesom han har med sit band. Roe får masser af nye oplevelser, hvilket får Maeve til at føle de glider fra hinanden. Lily, Fiona og Maeve overvejer deres fremtid, men hvor Maeve gerne vil blive i Kilbeg, vil de andre gerne derfra, men måske kan de ikke slippe væk?

Caroline O'Donoghue er dygtig til autentisk at skildre forholdene mellem karaktererne, og hun får bygget et stærkt følelsesmæssigt stillads uden stereotyper. Forfatteren udviser en dyb respekt for de magiske traditioner, som også er en måde at få adgang til magt på, særligt for kvinder. Desuden er bogens udforskning af køn og seksualitet beskrevet med masser af følelser og respekt.

Forfatteren tager empatisk og spændende handlingen videre i en mere moden retning. De unge hekse lærer en masse om deres egne kræfter og får kendskab til den magiske verden. Historien fortæller om både gode og brudte venskaber og berører også mørke tematikker, men forbliver tro mod den uskyld, der første gang trak os ind i serien.

CarlsenPuls
Dorthe Hjort Jensen
62405252