Vilde agenter - operation honningjagt

2020
)

Vilde agenter- Operation honningjagt af Jennifer Bell

06 okt.20

En fremragende fortælling om vigtigheden af selv små, umiddelbart ubetydelige væsner.

Agnes Gamble ønsker sig mere end noget andet i verden at få et dyr. Det er lige meget hvilket dyr, Agnes vil bare have et dyr, som hun kan tage sig af. En ven, der er hendes helt egen. Agnes har ingen forældre længere. De var berømte botanikere, Ranulph og Azalea Gamble, og blev mast ihjel af et træ i Australien. Hun bor i stedet hos sin onkel Douglas, som slet ikke er hendes rigtige onkel, men som er ejendomsmægler, og som mener, at dyr blot får ejendomsværdien til at falde.

En dag, hvor Agnes kommer hjem efter at have kigget på dyr i parken, sidder der nogen på hendes seng. Det ligner en stor hamster med skinnende sorte øjne og safariuniform! Han fortæller Agnes, at han er en elefantspidsmus, art Rhynchocyon petersi, der er agent for OBISTA, og som går under navnet Attenborough. Det viser sig, at hendes forældre også var agenter under OBISTAs dygtige kommandant, kalkunen Phil. Hun kommer i træning med det samme, blandt andet med Kaptajn Marlena, en hare med sølvbrun pels, ekspert i pote-mod-pote-kamp, kæmpepandaen Shadowbelly og førstepilot og flymekaniker, Aristophanes, en tiarmet blæksprutte. Efter en måneds træning, sendes hun på ’Operation Honningjagt’ for at finde en af de yderst vigtige og stærkt truede urucu negra-bier. Men hun skal passe på, for i junglen lurer Axel Jabheart, en ond illegal insektsamler.

Med sin spændende blanding af eventyr og oplysning har Jennifer Bell skabt en fantastisk historie for børn om vigtigheden ved bevaring af truede dyr. I slutningen af historien er der flere sider omhandlende det truede dyreliv i Den Atlantiske Skov, samt oplysninger om, hvordan man kan hjælpe, også i det små. ’Vilde agenter’ kan læses af børn fra ca. 10 år, der kan lide ‘Jake Atlas’, serien ’Supersaurus’, men også bøgerne om ’Billedrengen’. Jennifer Bell har tidligere skrevet serien ’De ualmindelige’, som er en fremragede fantasyroman.

Nanna Gyldenkærne
48720366
9788763864046