Verdens vildeste børn

2019
)

Verdens vildeste børn af David Pepe Birch

19 okt.19

Børn kan forandre verden. Det har de altid gjort, og det gør de stadig. Bogen indeholder 30 beviser på, at børn kan sætte aftryk på verden og inspirere andre til at drømme stort.

’Verdens vildeste børn’ giver indblik i de vildeste børneliv. Det er en inspirerende og spændende bog om forskellige børn, der har gjort sig bemærket indenfor en bred vifte af felter lige fra musik, kunst og sport til aktivisme og sociale medier. Bedrifterne spænder bredt, både historisk og indholdsmæssigt, og strækker sig fra Jeanne d’Arc og Ludvig d. 14, over Mozart og Anne Frank til Malala og Naja Münster. Nogle af de portrætterede lever således ikke mere, mens andre er voksne, og nogle er stadig børn, men fællesnævneren er, at de tidligt i livet har udvist et særligt talent.

Som voksen kan man godt undre sig over, at nutidige youtubere får plads ved siden af børn, der har gjort oprør mod totalitære systemer, fået Nobels Fredspris eller gjort store banebrydende opdagelser, men bogens ærinde er at fostre drømme ved også at give taletid til børn, der har gået forrest indenfor felter, der optager børn i dag.

De enkelte portrætter har en overskuelig længde, så de kan bruges til godnatlæsning eller til oplæsning i spisefrikvarteret. Der er knyttet to opslag til hver person, og hvor det første indeholder en stor helsidesillustration samt en kortere tekst, der fungerer som teaser, så indeholder det næste en mere udførlig introduktion til den portrætterede og dennes bedrifter. Der er desuden indsat små faktabokse, og indholdsfortegnelsen er forsynet med små piktogrammer ud for hvert navn, som symboliserer det felt, vedkommende har gjort en forskel indenfor. Det gør det nemt at finde den person, man gerne vil læse om. Bogen følger i kølvandet på andre aktuelle udgivelser, der i børnehøjde portrætterer bemærkelsesværdige piger og drenge. Her kan bl.a. nævnes Godnathistorier for rebelske piger samt den fine billedbogsserie Små mennesker, store drømme.

´Verdens vildeste børn´ er illustreret af Rasmus Juul, som formår at ramme børnenes udseende samtidig med, at tegningerne har en let karikeret streg. Alle personerne er f.eks. udstyret med et lidt for stort hoved i forhold til kroppens størrelse. Illustrationerne giver liv og farver til de portrætterede menneskeskæbner. At bogen har vundet børnenes egen bogpris, Orlaprisen, i kategorien Den forside, der fik mig til at læse bogen, taler sit eget tydelige sprog.

Læs den og bliv klogere på en masse inspirerende og stærke børn, og så kan bogen forhåbentlig også bringe en masse gode samtaler med sig.

Carlsen
46764617