Velkommen til Evigheden

2022
)

Velkommen til Evigheden

13 sep.22

Tankevækkende svensk krimi dykker ned i en familietragedie og en mystisk mordgåde. Camilla Grebe har begået endnu et mesterligt psykologisk drama.

'Velkommen til evigheden' er sjette bog i den såkaldte Malin-serie eller 'Den mørke side', som tilsyneladende er den nye og mere passende titel på forfatterens krimiserie. Alle seks bøger kan læses uafhængigt af hinanden, men der er altid gensyn med personer fra tidligere. Denne gang er det politiefterforskeren Manfred Olsson, som vi har mødt i flere af de foregående mordintriger, der har en fremtrædende rolle. Her bliver han inddraget i en sag, hvor han konfronteres med sin fortid og konsekvenserne af sine tidligere handlinger.

Vanen tro dykker forfatteren dybt ned i menneskesindet og dissekerer menneskets fremragende evne til at gøre skade på sig selv og andre. Der gøres meget ud af de psykologiske mekanismer, der ligger bag vores handlinger - og de relaterbare persontegninger er grundige og dybdegående. Krimiplottet er uomtvisteligt tilstede, men det træder alligevel baggrunden i forhold til den skrækkelige familietragedie, der udrulles. For det er ofte familiekonstellationer, der er det primære fikspunkt i Camilla Grebes romaner.

I 'Velkommen til Evigheden' får læseren et rammende indblik i forlagsverdenen, hvor forfatteren trækker veksler fra sine egen fortid som direktør i lydbogsforlaget Storyside, som hun var med til at grundlægge. Romanens primære hovedperson, Lykke Andersen, er redaktør på det samme forlag, der repræsenterer hendes mand, Gabriel Andersen; storsælgende succesforfatter og udpræget familiemenneske. Sammen med deres tvillingedrenge, David og Harry, lever de et tilsyneladende uproblematisk og perfekt liv i det store røde træhus ”Evigheden”, idyllisk beliggende ved eng og sø og omgivet af gamle knortede frugttræer.

Alt ændres på et splitsekund en skæbnesvanger sommermorgen, da David og Harrys barndomsveninde findes myrdet i husets anneks, hvor hun overnattede sammen med de to unge mænd – og med alle døre og vinduer lukkede og låste indefra uden tegn på indtrængen. Sagen opklares ikke, men 8 år efter står Lykke Andersen anklaget for mord. På hvem finder læseren først ud af ved bogens slutning.

Historiens opbygning er forholdsvis klassisk. Der er afsnit fra nutiden, og der er afsnit, hvor man kastes otte år tilbage i tiden. Så kan man gå i gang med at gætte med på sammenhængen mellem de to sager og på, hvad der generelt er op og ned på det hele.

Jeg har en stor svaghed for Camilla Grebes skrivestil, der er dvælende og alligevel driver historien fremad i et tempo, der gør, at man lige må have næste side med. Hun skriver virkelig godt og hendes anderledes tag på krimiplots og –twists er interessant og forfriskende. 'Velkommen til Evigheden' kan muligvis skuffe dem, der er ude efter et krimi-fix, men for dem der interesserer sig for mennesker, handling og konsekvens er det tankevækkende, bevægende og ikke mindst spændende læsning.

Charlotte A.E. Glahn
62910674
9788711996911