Vejen til Warszawa

2020
)

Vejen til Warszawa af Lotte og Søren Hammer

17 aug.20

Historisk roman om anden verdenskrig er spændende og fænger fra første side, og så er det første del af planlagt serie.

Lotte og Søren Hammer er søster og bror og står sammen bag en række populære krimier. Nu har de taget hul på en ny historisk serie, planlagt til otte bind. Serietitlen er 'Venner og fjender', og  bøgerne foregår i Europa i årene 1939 til 1945. I første bind, der hedder ’Vejen til Warszawa’, møder man for første gang Peter Weissel. Peter er dansk-tysk og værgerådsdreng hos en tysk bonde, hvilket betyder, at han bliver anset som lavest i hierarkiet og behandlet derefter. På grund af en masse tilfældigheder, der blandt andet involverer et par mord, troskyldighed, godt ariske udseende og rent held, ender han dog i Hitler Jugend og uddannes senere til SS-officer.

Som læser fornemmer man tydeligt forfatterparrets kærlighed og flair for krimigenren, og bogens prædikat er da også ”historisk spændingsroman’. Det er nemlig en virkelig spændende og meget velskrevet og velresearchet fortælling, der griber dig fra første side.
Samtidig med at det er en historisk roman, så er det også en ung mands udviklingshistorie. Man kommer til at holde af Peter, som er en godtroende sjæl, der stoler på sine medmennesker og ønsker at gøre godt. Et langt stykke hen af vejen virker han lettere enfoldig, men alligevel momentvis ret skarp, og han rejser sig mere og mere rank og selvbevidst, jo længere han kommer. Han selv og de mennesker, han møder på sin vej, er aldrig udelukkende gode eller onde, hvilket ofte kan være tilfældet i romaner om krig, og det er noget af det, der betager mig ved denne fortælling: At personerne føles som mennesker af kød og blod med de gode og dårlige egenskaber, vi alle indeholder. Uanset om du er tysk, dansk eller jøde.

Jeg kan ikke lade være med at sammenligne bogen med Erlings Jepsens Erna i krig, der har noget af den samme stemning over sig. Jeg ser meget frem til de resterende bøger i serien, for det her tegner virkelig godt! Bogens slutning præsenterer næste bogs hovedperson, da denne krydser Peters vej.

HarperCollins
47678706
9788771916836