Veganeren

2021
)

Veganeren

03 jun.21

Endnu en fremragende krimi med Rolando Benito i hovedrollen – måske endda den bedste.

Journalisten Anne Larsen er undercover for Media House Denmark og er infiltreret i WPA – We Protect Animals. Hun skal undersøge deres metoder, for der er i flere lande mistanke om, at WPA ikke længere holder sig inden for loven. Efter en stor demonstration, hvor alle aktivister var smurt ind i teaterblod, ligger to af aktivisterne døde tilbage, og en er kørt på sygehuset hårdt såret. Alle tre viser sig at være smurt ind i deres eget blod, og Rolando bliver sat på sagen. Rolando kæmper med opklaringen, men heldigvis er der hjælp at hente fra Anne Larsen, der denne gang udsætter både sig selv og sin stedsøster for fare i kampen for at opklare mordene.

Jeg kan virkelig godt lide persongalleriet, og både Rolando Benito og Anne Larsen hører til blandt favoritterne, når det kommer til hovedpersoner. Men også alle de andre, både politifolk, deres familier og Anne Larsens familie er realistiske og velbeskrevne, og det er altid dejligt at møde dem igen. Selvom man følger personerne i deres privatliv, som jo er dejligt, når man føler, at man kender dem, man læser om, er der en meget fin balance, så privatlivet aldrig overtager handlingen.

Jeg er meget begejstret for de emner, forfatteren tager op i sine krimier, og denne gang er ingen undtagelse. Emnerne er som regel altid højaktuelle og der bliver taget stilling. Og som altid er spændingen intakt fra start til slut, og siderne vender nærmest sig selv. Plottet holder og er godt gennemtænkt.

Jeg vil klart anbefale serien, som efterhånden er lang. Fjorten bøger er det foreløbig blevet til om Rolando Benito og hans hold, og jeg håber, der kommer flere. Jeg anbefaler, at man læser bøgerne i kronologisk rækkefølge, for selvom hver bog indeholder en afsluttet kriminalsag, så følger man personernes i privatlivet også og deres udvikling igennem hele serien.

Farfalla
38765078
9788797078778