2018
)

Valmuemanden af Christian Frost

23 maj.18

Tredje del af den såkaldte Falster-serie leverer gedigen underholdning med et udspekuleret plot tilsat en god del humor. Dansk krimi fra øverste hylde.

Christian Frost har med sin serie om Erik Otto Falster og Lars Hede fra Drabsafdelingen ved Københavns Politi for længst etableret sig som en af de fineste på den danske krimiscene.

Hans forfatterskab kan sammenlignes med Katz Krefelds og til dels også med Jussi Adler Olsens. Det der gør Frost til noget ganske særligt, er dog den suverænt orkestrerede og indviklede intrige, de fine beskrivelser af de mange bipersoner og den til tider særdeles muntre tone, tilsat en temmelig besk samfundskritik og skildring af landets magtelite.

Den ni-årige Inga Ewald Johansen findes druknet i en flod i Sydspanien. Sammen med sin noget ældre veninde Hania har hun været forsvundet i nogle uger, og den almindelige opfattelse er, at den ældre pige, der har en broget fortid, har lokket den yngre pige på afveje. Selvom der tilsyneladende ikke er tegn på nogen forbrydelse, undrer Falster sig. Hvordan er Inga kommet ubemærket til Spanien, og hvorfor var hun iklædt en fin selskabskjole?

Falster og Hede tager til Spanien, og opdager snart, at det spanske politi forsøger at skjule noget. Pludselig dukker Hania op på et spansk hospital, og alle spor peger nu i retning af kidnapning og en større sag om pædofili. Samtidig er journalisten Pia Larsen på sporet af noget snavs om en magtfuld minister, og hvor kommer den magtfulde finansmand Finn Brangstrup og hans mystiske kone, Celine, ind i billedet. Og hvem er den mystiske lejemorder og hans bagmænd, der på alle mulige måder forsøger at gøre Hania tavs? Disse tilsyneladende uafhængige begivenheder begynder langsomt at give mening og smelte sammen, da de to politifolk og Pia Larsen kommer i forbindelse med hinanden.

Forvirret?! Det har sikkert også været meningen, og det er i den grad Christians Frosts varemærke.

Alle disse tilsyneladende vidt forskellige personer og hændelser fører forfatteren elegant og meget overbevisende sammen til et velgennemtænkt plot. Bogen er bygget op af små korte kapitler med skiftende fokus på de mange forskellige personer, og selvom man i starten godt nok kan undre sig over, hvad der egentlige sker, så bliver man hurtigt indfanget af historien.

Forfatteren har meget ambitiøst planlagt ti bind med Erik Falster og makkeren Lars Hede, og det kan man da kun glæde sig over og til.

People's Press
9788772002095