Urtid : historien om Danmark fra stenalder til vikingetid

2021
)

Urtid

13 nov.21

Et spændende og velskrevet overblik over Danmarks historie fra stenalderen til vikingetiden med et særligt blik på kvindernes rolle.

I et letforståeligt og flydende sprog får vi her serveret Danmarks ældste historie. Fra den allerførste begyndelse, der ikke er en egentlig tid i historisk forstand, nærmere en tid før tiden – i Australien kaldet ”Drømmetid” og hos os kaldet ”Urtiden”. Dengang alting blev til, en ukendt og mytisk tid, hvor vi i nutiden, kun har kunnet gætte os frem til livet dengang. Med fremskridtet og udviklingen inden for arkæologi, naturvidenskab og historie kommer vi dog tættere og tættere på, og vi får efterhånden sammenflettet et bredere og stadig mere realistisk billede af vores tidligste historie.

Til at fortælle os denne historie er vi i kyndige hænder hos Jeanette Varberg, der er uddannet arkæolog, forfatter samt inspektør ved Nationalmuseet. Hun er blevet hædret med Rosenkjærprisen, Blixenprisen og Weekendavisens Litteraturpris, og hendes formidlingsevne er fænomenal. Hun har tidligere været tilknyttet Moesgaard Museum, hvor hun som faginspektør var med til at planlægge og opbygge de arkæologiske og etnografiske udstillinger. Hun er også en del af holdet bag tv-og bogproduktionen Historien om Danmark, hvor nærværende bog er et revideret og udvidet uddrag fra.

Det er fascinerende at følge Danmarks (og den omkringliggende verdens) tilblivelse fra stenalderen, der spænder over intet mindre end 2,5 millioner år, hen over bronzealderen til vikingetiden. Særligt overvældes man ved tanken om de forskellige istider, der hver varer ca. 100.000 år og perioderne derimellem, der svinger mellem 10.000 og 30.000 år. Lige nu befinder vi os i en sådan mellemistid, der begyndte for ca. 11.700 år siden. Det betyder, at isen igen med stor sandsynlighed vil dække vores breddegrader om 1000 år eller om 10.000 år, for der er intet der tyder på, at de lange istider er på tilbagetog.

Udover at være et levende overblik over Danmarks historie er ’Urtid’ også en interessant og spændende fortælling om menneskets udvikling og samspillet med naturen. Her har forfatteren haft et særligt fokus på fortidens kvinder og deres roller, der ikke kun handlede om at føde børn i skyggen af mændene. Det viser sig nemlig, at flere kvinder tilsyneladende var lige så rutinerede jægere som deres mænd.

Gad
61384081
9788712065142