Under ensomme stjerner

2017
)

Under ensomme stjerner af Kate Ling

09 dec.17

For at klare ekspeditionen med rumskibet Ventura er de ombordværende under kontrol, men ægte kærlighed lader sig ikke programmere. God underholdning under ensomme stjerner.

Seren Hemple har aldrig set Jorden. Hun er født og opvokset ombord på rumskibet Ventura, der har kursen sat mod et stjernesystem millioner af kilometer væk fra Solen. For at sikre det menneskelige gen og styrke modstandskraft, intelligens og styrke er de 4000 mennesker ombord kortlagt i et genprogram, der skal sikre artens overlevelse frem mod destinationsmålet. Alt er underlagt kontrol lige fra læring og arbejde til, hvilken partner man skal dele livet med. For 16-årige Seren er det en katastrofe. Hendes trang til at stille spørgsmål ved systemet får hende snart ud i store problemer, som ikke bliver mindre, da hun bliver stormende forelsket i Domingo Suarez. Hendes følelser er gengældte, men begge er blevet udvalgt til en anden livspartner.

Det er svært at modstå en roman, hvor handlingen byder på både science fiction og kærlighed. ’Under ensomme stjerner’ er en virkelig god serie-start for unge læsere, som stadig er hooked på et ung-pige-mod-systemet action-brag som i bøgerne skrevet af Suzanne Collins og Veronica Roth. Hovedparten af romanen omhandler det umulige kærlighedsforhold mellem Seren og Dom, så hvis næsen udelukkende er sat op efter masser af science fiction, teknologi og deslige, er det nok ikke denne bog, du skal starte med at læse. Tematisk stiller bogen store spørgsmålstegn ved de etiske problemstillinger, der ligger i at styre og kontrollere menneskets gener, og hvad der sker, når det usagte pludselig bliver synliggjort for alle.

Der er ingen tvivl om, at forfatteren gerne vil vise, at kærlighed og følelser ikke kan sættes i bur, men er med til at definere mennesket som et unikt og frit individ. Læs den, hvis du er vild med rebelske kærlighedsfortællinger og er til god underholdning.

Gad
Lærke Pade
53447961