Uglen dræber kun om natten

2016
)

Uglen dræber kun om natten af Samuel Bjørk

27 apr.16

Fundet af en nøgen teenagepige i en skov sætter vores umage opdagerpar på en ny vanskelig opgave. Hvis du kun læser én krimi om året, skal du ikke vælge denne.

Sagen åbner dramatisk: En botaniker på jagt efter sjældne blomster støder på liget af en nøgen pige. Hun ligger omhyggeligt arrangeret på et leje af fuglefjer, omgivet af et pentagram af lys og med en hvid orkide i munden. Desuden er hun voldsomt afmagret og bærer tegn på at have været holdt i fangenskab i længere tid.

Den uhyggelige sag tvinger lederen af drabsefterforskningen, den kæderygende Holger Munch, til igen at indkalde sin protegé Mia Krüger, selv om hun egentlig er suspenderet fra tjeneste. Hun er psykisk ustabil og stadig i sorg efter tabet af sin tvillingsøster, men hun er desuden meget sensitiv og kan se sammenhænge, som ingen andre kan få øje på.

Deres tætte samarbejde ledte til opklaringen af en vanskelig sag i den første bog i serien ’Der hænger en engel alene i skoven’. Herfra genkender vi også forfatterens modus operandi: En djævelsk udspekuleret morder med psykopatiske træk begrundet i traumer fra fortiden, et plot med blindgyder, så politiet (og læseren) uvægerligt bliver ledt på vildspor og tricket med at lade morderen komme til orde gennem indre monologer, uden at dennes identitet bliver afsløret. Og endelig kommer et af Holger Munchs allernærmeste familiemedlemmer også denne gang i fare.

Efter at have læst den første bog syntes jeg, at plottet var overlæsset, mens personskildringerne var gode. Det samme indtryk sidder jeg tilbage med efter at have læst denne. Handlingen er spændende nok, men det hele virker en tand for konstrueret og fortænkt. Effektjagten vinder for mange gange over sandsynligheden, og ikke alle løse ender bliver bundet i knude til sidst.

Til gengæld kan jeg godt lide skildringen af de enkelte opdagere og af dynamikken i politikorpset. Mia Krüger er et godt eksempel på den nye kvindetype i krimien – på samme tid rå og skrøbelig.  Andre medlemmer af den brogede flok er ekshackeren Gabriel Mørk, der nu bruger sin trylleevner ved en computer på den rigtige side af loven og ludomanen Curry, der bliver smidt ud af kæresten efter at have spillet hele deres ferieopsparing væk. Det samlende midtpunkt er faderfiguren Holger Munch, der ti år efter skilsmissen stadig ikke er kommet sig over ekskonen.

For den umættelige krimilæser er her endnu en vare fra den mellemste hylde, som man sagtens kan slå nogle neglebidende timer ihjel med. Men hvis du kun læser én krimi om året, skal du ikke vælge denne.

Krimiserien med Munch & Krüger, nr. 2
Rosinante
Rolf Stavnem