Uden mor

2019
)

Uden Mor af Salma Ahmad

25 jan.20

Meget fin bog til sorgbearbejdelse fra 8 års alderen om Pigen Meena, der har mistet sin mor og føler sig meget alene.

Den 7-årige pakistanske pige Meena savner sin mor, som hun lige har mistet. Moren var indlagt det sidste stykke tid, hvor hun også blev tyndere og tyndere. Hjemme i lejligheden er Meenas far helt stille og virker som om, han helt har glemt Meena.

En morgen er mor pludseligt tilbage og laver morgenmad til Meena. Hun holder om hende, og Meena viser hende, hvor dygtig hun er blevet til at bede. Men mor vil ikke bede sammen med hende. Midt i det hele ringer det på døren. Det et nabokonen Sally, der har lovet at tage sig af Meena i dagtimerne, mens far er på arbejde. Meena siger til hende, at hun nok skal komme ind til hende, hvis der er noget. I mellemtiden er mor blevet væk! Heldigvis kommer hun igen, og de hygger sig fortsat. Indtil det ringer på døren igen! Denne gang er det Meenas allerbedste veninde Elise, der kommer for at se til Meena. Elise kan godt forstå, at Meenas mor er på besøg. Faktisk kan Elise forstå rigtigt mange ting. Og hun kan hjælpe Meena med gode råd.

Det bliver en udmattende dag for Meena. Om natten drømmer hun om, at familien er samlet igen, og da hun vågner, kan hun huske et vigtigt råd, hendes mor gav hende i drømmen. Et råd der bliver afgørende for, at Meena endelig kan få talt med sin far.

'Uden mor' er en gribende historie med en vemodig tone, der fortæller om kærlighed, der ikke bliver mindre, fordi den man elsker ikke lever længere. Den fortæller om sorg, misforståelser og desperation. Men den fortæller også, at selvom man er så ked af det, at man næsten ikke kan trække vejret, er der håb. Især når man ikke er alene med sine følelser.

Det er forfatteren Salma Ahmads stærke debut, der er skrevet med stort nærvær og forståelse for forskellige kulturer. Bogen er smukt illustreret af Runa Steppinge i sarte naturfarver.

Vild Maskine
Runa Steppinge