2019
)

Ud af øjenkrogen af Colin Thompson

25 sep.19

En bog om det særlige forhold mellem en bedstefar, der har mistet noget, han ikke ved hvad er, og hans barnebarn, som forsøger at hjælpe ved at se livet gennem bedstefars øjne.

Når man er meget ung eller meget gammel, er der ting, som man kun kan se ud af øjenkrogen, med mindre man er usandsynlig heldig, for så er øjenkrogen altid vågen.

'Ud af øjenkrogen' en virkeligt smuk og velfortalt historie, der handler om en gammel mand, som familien mener ’har mistet grebet’. Han selv snakker hele tiden om, at han har mistet noget, men han ved ikke hvad eller hvor. Hans barnebarn Sigrid tager hans frustration alvorligt, og hun gennemgår, hvordan man måske på vej i køkkenet efter et glas vand, lægger sin kuglepen et eller andet sted, og tænker ’den husker jeg at få med, når jeg går tilbage igen’. Så hun starter med at lede i køkkenet, husets hjerte, og det virker som et godt sted. På grund af glasset med vand, kommer Sigrid i tanke om, at hun er sulten. Og hun ender med at falde i søvn i den store grønne lænestol, som er berømt som sovestol, da man aldrig ved, hvor man er, når man vågner. Nærmest en form for magi. På tur gennem huset, finder Sigrid flere forsvundne ting, men ingen af dem, er det, bedstefar mangler. På vej gennem bogen, skifter årstiderne, og man ser ved den hvide juletid, at det som bedstefar har mistet, er farverne. Faktisk ser hele verden ud til at have mistet alle farver. Kan Sigrid bringe farverne tilbage?

Colin Thompson har udgivet mange billedbøger, desværre ikke i Danmark, og en del af hans illustrationer er ydermere brugt som mobilcovers, puslespil og flere andre ting. Dette er en vigtig bog om at prøve at få livet til at fungere i en verden, som er alt andet end perfekt. Måske er bedstefar syg med Alzheimers eller begyndende dement. Bogens narrative forløb følger både en dag i et nært og varmt fællesskab, men oplevelses- og udviklingsmæssigt løber bogen over et helt år. Illustrationerne er både fotografier og tegninger i eventyrligt smukt samspil med hinanden. Den grønne lænestol er et billede på alt godt i verden med naturen indkapslet i det grønne stof og store bløde flader.

Bogen er velegnet som udgangspunkt til snak om alderdom eller sygdom. Billederne fungerer som et virkelig godt supplement til svære samtaler fra ca. 5 år. Jeg håber at mange flere af Colin Thompsons meget aktuelle og vildt smukke billedbøger bliver oversat til dansk.

Jensen & Dalgaard
Dal Michaelsen
978-87-7151-573-2