Tudors: historien om Europas mest berygtede kongehus

2011
)

Tudors: historien om Europas mest berygtede kongehus af G. J. Meyer

23 jan.12

Magtmisbrug, mord, intriger og sex - Tudortiden er uden sammenligning den mest berygtede periode i det engelske kongehus.

Ingen periode i Englands historie har været mere blodig og fyldt med intriger og magtmisbrug end Tudor-tiden. Til trods for en relativ kort regeringsperiode er det Tudor-dynastiet der har fået det største eftermæle.  Det er i denne periode England oplever de store skelsættende omvæltninger i samfundet, der gør Tudortiden én af de mest interessante historiske perioder.

Huset Tudor regerer England i 118 år, og i den tid oplever landet store ændringer inden for kongemagten, adelen og kirken. I denne korte periode oplever englænderne en fredelig konge og fredelig tid, en grusom konge i en hård tid, samt en dronning i en turbulent tid. Her er både revolutioner og reformationer, og derfor er denne periode ideel til at skrive historier over og filmatisere.

G.J. Meyer har skrevet en fantastisk bog om Huset Tudor. Bogen er delt i fire tidsperioder, og hvert kapitel har først et afsnit om den pågældende Tudor og derefter et kapitel om samfundet. Det fungerer rigtig godt og giver læseren et godt indblik, ikke bare i monarken, men også, i perioden. I bogen 'Tudors' er der ikke pyntet på historien med slibrige detaljer og overdrevet sex, alligevel er bogen ufattelig spændende, og som læser vil man gerne vide mere.

Denne bog egner sig godt, hvis man er interesseret i perioden, men ikke har nogen viden om den i forvejen. At hvert kapitel består af to dele, er med til at gøre den letforståelig og letlæselig. Desuden er bogen rigt forsynet med kort, stamtræ, tidslinje, kilder og noter. Disse er gode redskaber for læseren, når der skal navigeres rundt i de magtfulde familier.

Denne bog vil jeg anbefale til alle, der har en snert af interesse i perioden, især hvis man har set tv-serien The Tuders, kan denne bog være et godt supplement. Jeg følte mig meget godt underholdt samtidig med, jeg blev klogere - en skøn kombination.

Information
Lissi Nordahn Bredsdorff
29075018