Troldmanden : historien om Danske Bank, hvidvask og manden, der bedrog verden

2019
)

Troldmanden - historien om Danske Bank, hvidvask og manden, der bedrog verden af Lars Abild & Birgitte Dyrekilde

03 okt.19

Spændende dokumentarisk beretning om finansmanden Bill Browder, der bidrog til Berlingskes offentliggørelse af forholdene omkring hvidvaskskandalen i Danske Banks estiske afdeling.

I januar 2019 modtog Berlingske Cavling-prisen for sin afdækning af Danske Banks hvidvasksag. Denne bogs forfattere forsøger at redegøre for, hvordan en af Berlingskes kilder, den kontroversielle finansmand Bill Browder, manipulerede med fakta og informationer.

I gennemgangen af Browders karriere, der startede i Moskva, fyger det med russiske navne. Der er et navneregister bagerst i bogen, men det hjælper ikke læseren med at huske forskel på navnene. Det behøver dog ikke være at problem, man kan bare læne sig tilbage med bogen og lade sig underholde, mens man bliver lidt klogere. Det var nemlig en farverig og til tider livsfarlig verden, Browder færdedes i, og var det plottet til en spændingsfilm, ville kritikken være, at det var både utroværdigt og uoverskueligt. Her er skattesager og svindel- og mordsager i bunkevis.

Man får som læser indtryk af en fuldstændig skrupelløs branche. I følge forfatterne kæmpede Browder mod den russiske finansverden og ikke mindst med oligarkerne. Om den er sand eller ej, er det en meget spændende historie, og det er da ganske tankevækkende, hvorledes Browder brugte medierne. Hans power-point fremlæggelser var i følge forfatterne legendariske, og publikum slugte det råt, når han viste sine skemaer og opstillinger. Bogens sidste del handler om, da Browder kom til Danmark, hvor de danske politikere støttede op om ham.

I bogens forord fortæller Flemming Rose om danske mediers dækning af hvidvasksagen som et klassisk eksempel på flokjournalistik. Som almindelig læser og borger er jeg ikke i tvivl om, at der er passeret millioner gennem Danske Bank i Estland, hvad enten det er penge på vej væk fra skattebetaling eller beskidte penge. Men det er under alle omstændigheder vigtigt at være bevidst om, at alt ikke altid er, som man umiddelbart får at vide. Og det kan denne bog fortælle.

Kontrovers
46956141
9788793751040