Træet, dyrene og os

2017
)

Træet, dyrene og os af Hanne Kvist

24 nov.17

En underfundig historie om at stå på sidelinjen af fælleskabet, illustreret med fine akvareller af forfatteren.

Hvem bestemmer at træer skal stå stille, når de hellere vil være med til det, de andre laver? Og hvor længe kan to børn, en ræv, en slange og en elg blive ved med at spille Matador, når det regnede i forgårs?

Hanne Kvist, som er blevet præmieret med Kulturministeriets Forfatterpris 2017 for sin fabelagtige bog Dyr med pels - og uden, har skrevet og med fine akvarelmalerier illustreret en historie om at stå på sidelinjen og kæmpe for at være med i fællesskabet på sine egne præmisser.

Ude i skoven sidder et par børn, en ræv, en slange og en ret udmattet elg og spiller Matador. Det regnede i forgårs; det er et af de spil, der trækker ud, men man stopper ikke spillet før tid, mener børnene. Dyrene er ikke enige i den regel, de er vilde og vil bevæge sig. Et træ kommer nærmere. Det vil vist være med, men træer skal ikke være med i spillet, så det ignoreres. Træet vil ikke ignoreres, det rusker med bladene, kræver opmærksomhed og forstyrrer; smider sig helt ned i protest, så den sidste rest af koncentration blandt matadorspillerne forsvinder: ‘Der bliver en mærkelig stemning’ - for at sige det mildt!

Inklusion og accept af forskelligheder er bogens temaer, hvis vi skal lede efter sådanne. Men mest af alt er ‘Træet, dyrene og os’ en underfundig og fin historie med fantastiske illustrationer af dyr, der ikke gider at spille længere, men ikke formår at sige rigtigt fra, og træer, der hiver hele skovbunden op i deres iver efter kontakt og oprør mod at blive sat i bås som dem, der efter reglerne skal stå stille og kigge på. Min 8-årige søn var ikke meget for at få læst en ukendt billedbog op midt på dagen, men han blev revet med og bad om at høre den En-Gang-Til. I stedet for besked på Forældreintra har han fået lov at få vores eksemplar med i skole, så den kan blive læst op for hele 2.c, for ‘Træet, dyrene og os’ er en bog, der skal deles med alle de børn og deres voksne, der kan opdrives. Lad være med at analysere den til døde; oplev den og lad dens udtryk gøre indtryk!

9788702221527
32

Indgår i tema