Tordenblod & søstrene Sol : et eventyr om Cisternerne

2018
)

Tordenblod & søstrene Sol : et eventyr om Cisternerne af Tina Sakura Bestle

25 okt.19

Tina Sakura Bestle er mester i at skrive om sårbare eksistenser, hvis liv pludselig forandres. Som regel i universer, hvor læseren skal læse uden forbehold og bare lade tingene ske.

'Tordenblod & søstrene Sol' er et gribende eventyr om søstrene Sol og om Cisternernes magiske tilblivelse. Bogen kan læses højt fra cirka 5 år enten som forberedelse på et besøg på www.cisternerne.dk, det tidligere vandreservoir som i dag er kunstmuseum, men også hvis man blot elsker magi.

Bagpå bogen står, at hvis man lover at holde det hemmeligt, kan man her læse den sande historie om Cisternernes fire kamre. Fortællingen handler om Søstrene Sol, der, inden de blev født, holdt kærligt om hinanden i morens mave, og ved fødslen kom de ud hånd i hånd. Efterfølgende var de altid tæt på hinanden, og folkene i landsbyen mente, at solen havde rørt søstrenes hjerter, fordi de var så smukke. En dag blev deres hjem i Soldalen fyldt med mørke, da det enorme uhyre Tordenblod kom og skyggede for solen og varmen. Søstrene gik op og snakkede med Tordenblod, da alle børnene i landsbyen pludseligt forsvandt De to søstre var nemlig de eneste, der kunne fylde uhyrets iskolde hjertekamre med lys og varme. Den dag i dag ligger uhyret Tordenblod samme sted, som en stor grøn overgroet bakke, og hans hjertekamre er Cisternerne.

Den lille fine bog fylder mig med samme følelse, som når jeg læser eventyr som ’Den lille pige med svovlstikkerne’ eller ’De vilde svaner’. En særlig følelse af både stor skønhed og tristhed. Det er en fortælling, man bør læse sammen, da den indeholder vigtige tematikker, som man næsten ikke kan rumme alene. Den handler om både kærlighed, død og savn, og man skal snakke sammen om bogen, uanset om man læser den for en 5-årig eller en voksen. Illustrator Anna Jacobina Jacobsen skaber en drømmende og særlig stemning, som påvirker læseren allerede fra forsiden af bogen med den lille lyshårede syngende pige.

Sammen kan Tina Sakura Bestle og Anna Jacobina Jacobsen få os til at se og føle de vigtige ting i livet. De skaber ikke blot magi, de er helt magiske sammen.

Cisternerne
55116938