Toner i tågen

2021
)

Toner i tågen

04 nov.21

En fortryllende historie om venskabet mellem en sky panda og en lille dreng, hvor budskabet om empati snarere hviskes end råbes.

Kombinationen af de bløde illustrationer og tekstens simple men sanselige sprog skaber et roligt fokus for barn og voksen, og bogen er perfekt til at falde til ro på efter en lang dag. Kan varmt anbefales som godnat-læsning for børn fra 2 til 5 år.

En sky panda ved navn Chi hører en dag en ny lyd i skoven, der adskiller sig fra dem, hun kender så godt. Det er lyden af musik fra en fløjte, her smukt illustreret som en blød rød bølgende streg, der bugter sig ind og ud mellem træerne. Chi følger den liflige musik gennem skoven helt hen til en lille dreng, men da de pludselig står overfor hinanden, overrumples hun af frygt og skynder sig hjem i sikkerhed. Men drengen vil gerne være ven med Chi og følger efter hende ind i skoven. Han leder efter hende, mens hun genert betragter ham på afstand, og tiden går og mørket falder på.

Da tågen breder sit kolde tæppe ud over dem, farer drengen vild og taber sin fløjte, så han ikke kan fløjte efter hjælp fra sin morfar. Gennem tågen Chi dog øje med ham, og det lykkes hende at overvinde sig selv og samle fløjten op. Med et pust i den kalder hun drengen til sig, så han ikke er alene længere. Hun hjælper ham, selvom hun er bange, og som belønning ender hun med at få lov til at beholde fløjten. Et ordløst bånd bliver således skabt mellem de to, der kommer fra hver sin verden.

Pandaer er svære at stå for, og søde Chi i denne historie er ingen undtagelse. Både hun og drengen, hun bliver ven med, er tegnet på grænsen til det nuttede, men det gør slet ikke noget. Illustrationerne spiller perfekt sammen med den fine historie og sproget, der er simpelt men smukt. Tekstens korte, letforståelige sætninger, der fokuserer på sanserne, giver en helt særlig ro ved læsning, der næsten kan kaldes en slags billedbogs-mindfulness.

Bogen egner sig virkeligt godt til en stille og afslappende stund, hvor barnet kan slippe dagens oplevelser. Den varme historie om at overvinde sig selv og hjælpe andre, og om det umage venskab mellem menneske og dyr, forbundet af tonerne fra fløjten, går lige i hjertet. Og så har bogen en god længde, så selv de små fra 2 år kan være med. Et sikkert hit ved sengetid.

Gads Børnebøger
Trine Bech
39335662