Tivoli - en eventyrlig blomstrende have

2019
)

Tivoli - en eventyrlig blomstrende have af Marian Haugaard Steffensen og Ann Malmgren

25 jun.19

Ny fotobog sætter fokus på Tivolis spektakulære haveanlæg og er en af de flotteste bøger, der hidtil er udgivet om Tivoli.

Fotograf Ann Malmgren og forfatter Marian Haugaard Steffensen tager læseren med på en pragtfuld rundtur i Tivolihaven i deres flotte og farvestrålende nye bog. ’Tivoli – en eventyrlig blomstrende have’ byder på hundredvis af billeder af de mange fantastiske træer, blomster og buske, som altid har været en uundværlig del af den gamle forlystelsespark.

Tivoli er nemlig ikke kun en forlystelsespark, men også en have med et mangfoldigt og spændende planteliv: fra terrasserne ved Koncertsalen, køkkenhaven ved Gemyse og tulipanmarkerne foran Pantomimeteateret, til den fredede parterrehave med de mange vandkar designet af Poul Henningsen. Al beplantning er nøje udvalgt og sammensat af chefgartner Tom Knudsen, som siden 2004 har haft det overordnede ansvar for parkens haveanlæg. Der er tænkt over hver eneste busk og blomst. Hver eneste detalje er en del af en større helhed, og formålet er altid at give Tivolis gæster en oplevelse udover det sædvanlige, uanset hvor de færdes og hvornår på året, de besøger parken.

Skønheden og detaljerigdommen i Tivolis grønne oaser indfanges på forbilledlig vis af Ann Malmgren og Marian Haugaard Steffensen, som tager sig god tid til at gå på opdagelse i Carstensens gamle have –selv træernes bark får et kapitel! Og det er ikke kun Tivoli hér og nu, vi møder i bogen. Marian Haugaard Steffensen trækker også tråde tilbage i tiden og diskuterer Tivolis historie og de æstetiske idealer, som har præget haven.

Tekst og fotos i ’Tivoli – en eventyrlig blomstrende have’ supplerer hinanden smukt, og med over 800 billeder fordelt på 450 sider i stort coffee table-format er der timevis af inspiration og botanisk eventyrstemning at hente for have- og Tivolientusiaster.

Turbine
46561945
9788740652451