Tilskueren

2004
)

Tilskueren af Niels Krause-Kjær

14 dec.04
Skribent

I en alder af 40 år tvinges vanedyret Jørgen Skovby mod sin vilje til at tage stilling til sin tilværelse. Han bliver tilskuer til et voldeligt overfald, og episoden ripper op i hans venstreorienterede ungdom.

’Tilskueren’ hedder Jørgen Skovby, han er et vanemenneske og har det bedst med at stå på sidelinjen og ikke være involveret i nogen eller noget. Han er tilfreds med sit job med faste rutiner i ’Navne og dage’ på en avis i Århus.

På vej hjem fra arbejde ser han en aften et morderisk overfald. I stedet for at gribe ind skjuler han sig, mest fordi han ikke vil tilbringe aftenen på politistationen og komme for sent til bussen og så ovenikøbet betale for en taxa.
Overfaldet gik ud over en journalistelev fra avisen, som researchede en gruppe tidligere venstreorienteredes fortid. En fortid, der bl.a. går tilbage til Jørgen Skovbys studietid, hvor han boede i et venstreorienteret kollektiv i Århus. En af kollektivets tidligere beboere beder Jørgen Skovby om at fjerne arkivmateriale om sin røde fortid, da han ikke ønsker den frem i sit nuværende borgerlige karriereforløb. Da politiefterforskningen bliver nærgående, tvinges Jørgen Skovby til selv at efterforske sagen.

Niels Krause-Kjær er uddannet journalist, og hans mange faktaoplysninger og detaljer om personer og begivenheder bærer præg af at være set gennem journalistens øjne. Forfatteren er tidligere pressechef hos Det konservative Folkeparti, og han har udgivet Christiansborg-romanen "Kongekabale", der er aktuel som spillefilm i biografen.   Jeg læste "Tilskueren" som en generationsroman om en mand, der først træder i karakter, da han bliver tvunget af omstændighederne. En realistisk og satirisk nutidsroman. Men det er også en spændende politisk thriller om fortidens revolutionære skygger, der pludselig bliver levende ved ansættelsen af en ny generaldirektør.
Meget aktuel lige nu, hvor spillet om Christian Nissens afløser i DR er i gang.
Gyldendal, 2004.  210 sider. Kr 198,-

Læs anbefalingen af Kongekabale