Tilgivelse

2018
)

Tilgivelse af Yrsa Sigurdadottir

11 jun.18

Ny nervepirrende og velskrevet krimi med makkerparret Huldar og Freyja, som involveres i endnu en afskyelig sag.

En ung kvinde overfaldes i en biograf og bliver senere fundet myrdet. Det sætter en større sag i gang, især da alle venner modtager en uhyggelig video på Snapchat. Huldar kontakter igen Freyja, som hjælper med afhøringer af børnene. Inden længe forsvinder en dreng. De leder efter ham og hans telefon alle vegne, og sagen har mange spor, som ikke hjælper dem i deres søgen. De forsøger at holde lav profil i forhold til opklaringen, fordi de frygter, at en seriemorder er på spil.

’Tilgivelse’ er den tredje roman i serien om Huldar og Freyja. De er et godt makkerpar, når de ellers kan enes. Vi kommer tæt på dem i Sigurdadottirs fremragende personskildringer, ligesom vi også ser Huldars chef Erla, når hun er allermest presset. Man får fin indsigt i, hvad de føler og tænker, hvilket f.eks. betyder, at det er nemmere at forstå den måde, de arbejder på.

Serien foregår på Island, og man fornemmer de spektakulære omgivelser, kulden og det øde landskab, som har stor betydning i netop denne sag. I denne roman er der fokus på mobning og brugen af sociale medier. Børn og unges brug af f.eks. Snapchat betyder, at mobningen nu også forgår på nettet. Her er den sværere at styre og kan have vidtgående konsekvenser.

Som altid er man godt underholdt, når man læser Sigurdadottirs bøger. De er spændende, uhyggelige, og jeg checker altid om døren nu er låst en ekstra gang. Det er rigtig barsk læsning, som bliver endnu værre, når forfatteren har så godt styr på, hvordan psyken påvirkes, mens spændingskurven stiger. Alligevel kan jeg varmt anbefale alle hendes bøger.

Nanna Kalkar
53788114
9788711690536