Til rette vedkommende

2019
)

Til rette vedkommende af Einar Már Guðmundsson

05 sep.19

Smuk og lyrisk digtsamling, hvor forfatteren med et glimt i øjet skriver om kærligheden, universet og alt det andet.

’Til rette vedkommende’ er en meget smuk samling af lyriske digte, der med udgangspunkt i begyndelser og afslutninger kredser om kærligheden, årstiderne, naturen og universet. Samlingen, der består af 32 digte i 7 afdelinger, kan også læses som ét langt digt, hvor de samme temaer og de samme sentenser dukker op flere gange undervejs, som i et stykke musik.

”Klokken er et kvarter i begyndelsen. Klokken er et kvarter i afslutningen” og ”Dette er et selskab. Dørene er åbne” står der således i flere af digtene. Digtene får følgeleskab af 7 af billedkunstneren Tryggvi Ólafssons fine litografier, der er med til at understøtte fornemmelsen for den store og smukke islandske natur.

Der optræder fugle i næsten alle digtene, ligesom at Gud og det guddommelige spiller en stor rolle. Når forfatteren i det første digt nævner, at både lyset og ordet var i begyndelsen, er det med klare referencer til skabelsesberetningen og Johannesevangeliet. Der er dog ikke tale om religiøse digte, men om digte, der hylder kærligheden, naturen og universet, hvor især himlen og stjernerne spiller en stor rolle:
”Jeg så kun at du kom gående, samlede stjernerne op fra gaden og puttede dem i lommen for dernæst at folde himlen sammen som et telt og traske afsted ud i verden med lyset og mørket, frygten og tvivlen”.

Einar Már Gudmundsson er bedst kendt for sine store episke romaner, der ofte er præget af social indignation. Dette kommer også til udtryk et par gange undervejs i ’Til rette vedkommende’. ”Der kræves ingen entré, findes ingen aldersgrænse, jeg havde nær sagt, ingen klasseforskel, men det er ikke muligt i dette årsregnskab så længe alt er blevet anbragt i ganske få lommer. Nogle bliver født i sportsvogne andre på overførselsindkomst og alt er tilladt undtagen at pille ved tingenes tilstand” Så er det sagt!

Einar Már Gudmundsson skriver i et meget smukt og levende sprog, og flere af digtene rummer en underspillet humor, en underfundighed og en finurlighed, som får mig til at tænke på vores egen Benny Andersen.

Island har mange store, prisvindende forfattere, og blandt dem er Einar Már Gudmundsson en af de allerstørste. Han har et imponerende forfatterskab bag sig og har modtaget adskillige litterære priser, bl.a. Nordisk Råds Litteraturpris for romanen ’Universets engle’. ’Til rette vedkommende’ er en lille perle og et helstøbt værk – også på grund af de fine illustrationer. Man kan så spekulere på, hvem rette vedkommende er? Man bliver ikke færdig med digtsamlingen på én gang, og man kan vende tilbage til den mange gange, mens man går og venter på den næste store roman.

Erik Skyum-Nielsen
46955226
9788711537114