Tidsparken

2017
)

Tidsparken af Christopher Priest

03 okt.17

Science Fiction novellerne viser et bredt udvalg af den engelske forfatters alternative produktion. Inkarnerede fans af genren vil dog utvivlsomt blive skuffede.

Christopher Priest er nok mest kendt som forfatter til romanen bag filmen ’The Prestige’, der handler om rivaliserende tryllekunstnere i 1800-tallets London. Priest har mere end 50 års forfatterskab bag sig, og han var tidligt en del af den nye bølge indenfor britisk Science Fiction, hvor forfatterne prøvede at distancerede sig fra den klassiske fremtidsfortælling med vægt på rumskibe og fremmede verdener. I stedet fokuserede man på den bløde videnskab som psykologi, biologi og tiden, og nærværende antologi er et glimrende eksempel på dette.

Samlingens i alt 10 noveller kommer således vidt omkring i sine emner og tematikker, men en af de længste noveller foregår i det særlige univers, som Priest gang på gang er vendt tilbage til: ’Drømme-øhavet’, der befinder sig på en kæmpemæssig planet. Her har der hersket en krig, der foreløbig har varet i 3000 år, og hovedpersonen bliver del i denne tilsyneladende meningsløse konflikt. Andre af novellerne omhandler fremtidige samfund, hvor nutidige tendenser som kvinders rolle i samfundet og mediernes indflydelse er blevet absurd forstørret.

De fleste af novellerne er ikke sådan lige til at få has på, og nogle af dem ligner overhovedet ikke det, man ellers ville forbinde med Science Fiction. Fælles for dem alle er dog en bevidst leg med sproget og personernes psykologi, men om det er nok til at gøre bogen interessant, er op til den enkelte at vurdere. Samtidig er der jo med noveller altid det problem, at historierne i sagens natur er korte, og at bogen i hvert fald bedst nydes i små doser. Læserskaren bliver næppe stor, men stor cadeau til Science Fiction Cirklen for et prisværdigt initiativ og for at introducere denne helt anderledes gren af genren.

Science Fiction Cirklen
Niels Dalgaard
53459587