Tidskortet

2010
)

Tidskortet af Felix J. Palma

08 apr.10

En fantastisk og ikke helt almindelig historie. Bogen er forfatterens tredje, men hans første på dansk, og der er i høj grad tale om et særdeles spændende forfatterskab. Romanen foregår i det store og hele i Victoria tidens London omkring 1896.

Forfatteren H.G. Wells, hvis roman ’Tidsrejsen’ udkom i 1895, er gennemgående figur i en tredelt historie, hvor det at rejse i tid spiller en central rolle. Rigmandssønnen Andrew Harrington var forelsket i en prostitueret, som 8 år tidligere blev myrdet af Jack The Ripper. Han har i lang tid været på randen af selvmord, men øjner en chance, da firmaet Murrays Tidsrejser tilbyder rejser til fremtiden. Hvorfor så ikke også rejse tilbage og ændre på fortiden?

Claire Haggerty derimod vil gerne rejse til fremtiden. Hun er ved at gå ud af sit gode skind ved tanken om et passende parti og et kedeligt liv i det bedre borgerskab. Hvad kunne fremtiden ikke byde af andre og bedre muligheder for hende? Samtidig bliver Wells indblandet i opklaringen af nogle yderst gådefulde mord, og ufrivilligt bliver han også inddraget i både Andrews og Claires trængsler.

Oven i disse handlingstråde byder romanen på glimrende skildringer af tidsånden, møde med virkelige historiske personer og begivenheder, og et væld af røverhistorier om opdagelsesrejser, stjålne tidshuller i Afrika, paralleluniverser, den evige kærlighed og meget, meget mere.

Felix J. Palma har fået sit internationale gennembrud med dette brag af en roman, og ganske fortjent skulle jeg mene. Den gode gammeldags eventyrroman (Jules Verne og naturligvis Wells selv som markante eksponenter) har fået sit moderne sidestykke, og udover at romanen byder på et særdeles talentfuld plot, er der som sidegevinst også stof til eftertanke, glimrende historiske beskrivelser, filosofiske betragtninger og inddragen af alle mulige litterære myter.

Sproget er blomstrende og fantasifuldt, dialogen vittig og intelligent og forfatteren formår ganske unikt at forene de mange røverhistorier til en sammenhængende og hæsblæsende tour de force i mange litterære genrer.

Det er en bog, man har svært ved at lægge fra sig, men samtidig også en bog, man har svært ved at glemme. Udover den rene læsefryd må man virkelig også glæde sig over et værk, som er meget tæt på det perfekte og det helt fremragende.

Iben Hasselbalch
28163363
Alette Bertelsen - Imperiet