Ti svenskere skal dø

2019
)

Ti svenskere skal dø af Martin Österdahl.

11 jul.19

International konspirationsthriller med et aktuelt, troværdigt og overbevisende plot kræver koncentreret læser.

Der er nervepirrende action i denne bog, skønt lidt af den går tabt i det meget store persongalleri, og jeg måtte af og til blade tilbage for at huske, hvem der var hvem. Plottet er fantastisk godt, og hvis du er til spænding, der bygger på virkelige begivenheder, så skal du absolut læse Martin Österdahl.

Tilbage i år 2000 sank ubåden Kursk, en af verdens største atomubåde, designet så den ikke kunne synke. Men det skete alligevel, og den var strandet på bunden af Barentshavet 107 meter nede. Martin Österdahl har brugt denne tragiske begivenhed til at skrive sin version af, hvad der skete, og hvorfor hjælpen kom alt for sent til de 23 overlevende, der var fanget ombord. Teorien virker troværdig, særligt beskrivelsen af de svenske politikeres ageren i den højspændte situation. Den 8. september 2000 var den nye russike præsident Putin på tv hos CNN og Larry King, for at give svar på, hvad der var sket med den russiske ubåd Kursk tre en halv uge tidligere. Hans svar var: ”Den sank.”…

Samtidig med postyret omkring Kursk, sker en række meget brutale mord på svenskere, der tilsyneladende ikke har forbindelser til hinanden. At det er en seriemorder, står hurtigt klart, da der er tatoveret et tal i panden på ofrene. Max Anger er nøgleperson i begge sager, og opklaringen bliver hurtigt personlig på et ubehageligt plan. Samtidig slås Max med sine private dæmoner, der får store omkostninger for livet med kæresten Pasjie. Har du ikke læst første del af serien om Max Anger, ’Bed ikke om nåde’ så foreslår jeg, du begynder der. Pasjie og Max har været igennem en voldsom oplevelse i Rusland, der trækker lange tråde ind i denne historie. Bøgerne er meget egnede til filmatisering – og dem ville jeg gerne se!

Hvis du kan lide Le Carrés, Jan Guillous og Leif Davidsens bøger, så er denne helt sikker noget for dig.

People'sPress
Christa Leve Poulsen