Terra Ultima : opdagelsen af et ukendt kontinent

2021
)

08 dec.21

Terra Ultima forener kunst med videnskab og gør læseren rundtosset med nye spændende opdagelser og en overvældende skønhed.

Tænk sig at kunne åbenbare opdagelsen af et hidtil ukendt kontinent, hvor alting er omhyggelig kortlagt og hvor naturen har gået sin gang uden menneskelig indblanding.

Bogen indledes med en introduktion af dr. Noah J. Stern, som forklarer hvordan han modtog Raoul Deleo materialer i form af kufferter fyldt med tegninger, noter, tørrede planter og et væld af forskellige typer bøger. Opgaven for ham var at sammensætte alle disse materialer til en bog, der kunne fortælle om ekspeditionerne til kontinentet Terra Ultima, et ukendt kontinent et sted mellem Alaska og Asien.

Resultatet er en form for encyklopædi over dyr, som findes på Terra Ultima. Illustrationerne er pragtfulde, og dyrene er tegnet så detaljerede og naturtro, at det faktisk kan være svært at tro, at de ikke er virkelige. Bogen indeholder desuden en udførlig ekspeditionsrapport, beskrevet af Noah J. Stern, der beskriver ekspeditioner med dyr, planter og nye landskaber.

Læseren præsenteres for flamingohjorten, som Deleo stiftede bekendtskab med under den første ekspedition langs kysten, hvorimod anden ekspedition foregik i ørkenområdet, hvor han mødte den seksbenede mariehønebjørn. På den tredje ekspedition, der går til troperne, ser han en utrolig smuk sommerfuglespurv. Alle tegningerne af de forskellige dyr ledsages af en faktaboks samt målestoksforhold. Ekspeditionsrapporterne fungerer som en dialog mellem kommentarer fra Stern og grublerier fra Deleo. Det er både velskrevet og særdeles underholdende for både store børn og voksne.

Bogen er fyldt med underfundig humor og ordspil, som kan få både store og små til at smile. Den utydelige skillelinje mellem virkelighed og fantasi gør bogen til noget helt særligt. Læseren tages med på opdagelsesrejse, hvor man næsten føler sig som en sand opdagelsesrejsende. Og det er en sjælden følelse i vores tid! Raoul Deleo spiller en anden rolle i bogen end i det virkelige liv. Eller gør han? Måske er han blot en opdagelsesrejsende, der er er eminent til at tegne? Han er en vidunderlig kunstner, og bogen er resultatet af et årelangt arbejde. Og som om de utroligt smukke illustrationer ikke er nok, sidder ekspeditionsbeskrivelserne lige i skabet. Min eneste anke er, at bogen burde have været meget længere og med langt flere illustrationer.

Forlæns
Naja Møllmann-Ibsen
61721681