Tea og duen

2020
)

Tea og duen

23 mar.21

Det er stort, når den største drøm går i opfyldelse. Særligt hvis det sker, fordi nogen gør noget uselvisk og samtidig udviser næstekærlighed.

Inde i byen bor der mange duer, men denne due er rigtig glad for søde sager, som den desværre ikke kan købe, når den ingen penge har. Mere end noget andet vil den så gerne smage vaniljeis med drys, serveret i et bæger. Men den eneste is, duen har adgang til, er den is, der ligger smeltet på asfalten, og som den må træde op i for derefter at spise af sine tæer. Lige indtil den sidste varme sommerdag, hvor den lille pige Tea ser duen stå i en pyt af smeltet is.

Tea elsker at fodre duer, selvom hendes forældre mener, at de er ulækre og spreder sygdomme. Tea er ligeglad og spørger duen, om den vil have lidt brød? Duen svarer, at den meget hellere vil spise en kold vaniljeis med drys, for sådan en har den drømt om hele sit liv. Det ønske opfylder Tea, så duen endelig kan spise al den is, den har drømt om. Nok også lidt for meget.

Den estiske forfatter og illustrator Kristi Kangilaski står bag billedbogen Da solen tog på ferie, som også er fyldt med underfundig kærlighed og varme. Hendes illustrationer er smukke og særdeles detaljerige, men holdt i få farver, der understreger bogens pointer. Duen er blot en af mange duer, men den er tegnet med flere nuancer, så den adskiller sig fra de andre. Den primære farve i bogen er grå i toner, der både er varme og imødekommende. Det er en rigtig sød historie om hjælpsomhed og drømme, der kan læses med børn fra ca. 5 år.

Arkimedes
Anja Andersen
9788775430123