Syndfloder

2017
)

Syndfloder af Kristina Ohlsson

16 nov.17

Flere mord sætter de velkendte efterforskerne under pres, og tiden bliver en vigtig faktor i sjette, velstøbte bind om Bergman og Recht.

Efter en længere pause er Ohlsson endelig tilbage med en krimi med Fredrika Bergman og Alex Recht. Fredrika og Alex arbejder sammen om en sag, hvor en mand findes skudt i sin stol, mærkeligt nok med sin datters vielsesring på fingeren. Sagen bliver mere kompliceret, efterhånden som tiden går. Der bliver begået flere mord, og hver gang er der en besked til Alex, som har betydning for sagen. De har dog begge personlige ting, at slås med, som hele tiden påvirker deres indbyrdes forhold. Det er en svær sag at opklare, og der er noget som peger hen mod en person, de begge kender.

Plottet er rigtig godt fundet på. Romanen rummer mange hints og mange mord og personer, som kan være svære at holde styr på. På trods af dette samles alle ender til en aldeles fremragende og velstøbt krimi.

Person- og miljøbeskrivelserne er helt i top. Vi får fin indsigt i efterforskernes liv, både privat og arbejdsmæssigt. Man fornemmer deres engagement, når situationerne spidser til og adrenalinen suser. Man får samtidig fin indsigt i politiets arbejde og de teknikker, som tages i brug, når et mord skal opklares.

Romanen er delt op i afsnit, som er opkaldt efter dagene, f.eks. mandag. De er lange og giver en usikker fornemmelse af, hvor lang tid sagen varer. Det har en fin effekt, det fører læseren fremad. Man er rigtig godt underholdt her, Ohlsson er en dygtig forfatter. Samtidig bliver man ført ud på en del vildspor, hvorefter hun langsomt trækker læseren tilbage til udgangspunktet.

Modtryk
Lilian Kingo
9788771468168