Sværdets bid

2013
)

Sværdets bid af Martin Jensen

09 sep.13

Halfdan stilles overfor et umuligt valg i dette femte bind af Martin Jensens fremragende vikingekrimi-serie.

Med et tilfreds suk synker jeg ned i min yndlingslæsestol for at kaste mig over femte bind i Martin Jensens krimiserie fra vikingetidens England. Jeg fryder mig allerede over at holde bogen i hænderne, for som i resten af serien er der arbejdet med et lækkert layout, der giver mig følelsen af at sidde med en gammel, smukt illumineret læderindbundet bog. Spændt begynder jeg at læse, og efter ganske få sider er jeg tabt for omverdenen, forsvundet ind i 1000-tallets England, hvor et ord betyder alt.

I ’Den tredje mønt’ blev Halfdan såret, men han har nu genvundet sine kræfter efter kærlig pleje af Emma, Odda af Deerhursts kusine, som Halfdan til sin store overraskelse har forelsket sig blindt i. Odda har lovet, at de må gifte sig – når Halfdan får det land, kong Knud har lovet ham. Indtil da er de hverken trolovede eller andet, men Halfdan, Winston og Alfrida bor dog på gården.

Mens Odda er til stormandsmøde hos kongen, bliver én af hans landsbyer overfaldet. Sammen med en lille gruppe bønderkarle rider Halfdan ud for at finde gerningsmændene, og undervejs finder de liget af en ganske ung pige, som er blevet voldtaget og dræbt af ransmændene. Halfdan lover pigens far hævn, men må indse, at det kan blive vanskeligt for ham at holde ord. Gerningsmændenes leder påstår nemlig, at han har en viden, som kan betyde liv og død for kong Knud, så Halfdan er nødt til at bringe ham til kongen. Mens de er her, bliver forbryderen forgiftet men af hvem og hvorfor?

Jeg har for længst tilgivet Martin Jensen, at han stoppede serien om Eske Litle, for bøgerne om Halfdan og Winston er af samme høje kvalitet. Man mærker tydeligt, at Martin Jensen har en stor viden om perioden, og jeg holder meget af hans sprog, som flyder nutidigt men samtidig indeholder gloser og vendinger fra dengang. Persontegningerne er ligeledes vellykkede, og denne gang kommer vi dybere ind på Halfdan, der både må indse, at kærligheden til Emma betyder alt for ham, og også at man uventet kan blive fanget af sine handlinger. Halfdan er en yderst ærekær mand, og tidligere har han ikke holdt sin mening om ordbrydere tilbage. Det rammer ham selv denne gang, hvor han stilles overfor et umuligt valg.

Jeg bliver hver gang lige imponeret af Martin Jensens evne til at mikse et solidt krimiplot med interessante personer på baggrund af en historisk kulisse, der forankrer fortællingen, så jeg føler, at jeg står lige ved siden af Halfdan og de andre. Det er fremragende gjort, og ikke mange kan skrive ligeså levende om fortiden. ’Sværdets bid’ lever helt op til de første bøger i serien, og jeg kan kun anbefale den til alle, som holder af en god historisk krimi.

Klim
50609871
Kristian Nordentoft