Stormvarsel

2020
)

Stormvarsel af Maria Adolfsson

01 okt.20

Overraskelserne står i kø i den fremragende og velfortalte anden del af Doggerland-serien.

En ældre mand er tilsyneladende faldet ud over en klippekant, men det viser sig dog hurtigt at være et kamufleret drab. Karen Eiken Hornby må tage tilbage til Noorö, den nordligste af Doggerlands øer, hvor hun tilbragte sine barndoms sommerferier hos familien, for at deltage i opklaringen af mordet. Da endnu et mord finder sted, fortættes stemningen i det lille samfund, og det bliver efterhånden livsfarligt for Karen, der må finde sig et skjulested, mens hun fortsat forsøger at finde ud af, hvad der egentlig foregår. Det involverer både familie, venner og fjender, så det gælder om at finde ud af, hvem der er hvad.

Jeg var begejstret for første bind i serien, Fejltrin, men med 'Stormvarsel' kommer der for alvor gang i både serien og Karen, og jeg er meget begejstret. Både Doggerland, den fiktive øgruppe hvor serien foregår, persongalleriet med Karen Eiken Hornby som altoverskyggende hovedperson og selve skrivestilen er i top. Jeg glæder mig meget til flere bøger fra forfatterens hånd.

Beskrivelserne af området er fantastiske, og man får et fuldstændigt billede af, hvordan der ser ud, og det er svært at tro, at det er et opdigtet område, hun skriver om. Den måde, hun beskriver de små og indspiste samfund på, er helt igennem realistisk, og som læser føler man næsten, at man selv går rundt og kigger Karen over skuldrene i mødet med indbyggerne. Seriens hovedperson Karen Eiken Hornby er en helt igennem fantastisk personlighed, og jeg glæder mig til at lære hende endnu bedre at kende i de kommende bøger.

'Stormvarsel' er en af de bedre krimier, jeg har læst i år, og jeg anbefaler den gerne til alle krimilæsere. Læs dem i kronologisk rækkefølge, da man følger Karen og hendes privatliv ved siden af selve krimidelen.

People'sPress
Line Zahll
48663109