Større end os

2020
)

Større end os

18 dec.20

Caroline er rejst fra Danmark til Canada for at afdække sandheden bag sin families altødelæggende tab i feel-good roman, der rummer både kærlighed, sorg og tilgivelse.

Romanen begynder, da den 18-årige Caroline rejser til Canada for at genbesøge kroen Wilson’s Inn, som hun boede på sammen med sin forældre og lillebroren Elias fem år tidligere. Hendes mormor og morfar bor i Canada, og dem skulle de fejre julen med, men turen fik en uhyggelig afslutning, da Elias mistede livet i en lavineulykke. Hans død blev begyndelsen på enden for familien, hvor faren begyndte at drikke, og Caroline udviklede voldsom angst.

Caroline skriver på en historie om ulykken, og hun er overbevist om, at hun ved at rejse tilbage til kroen og ulykkesstedet kan finde sandheden om, hvad der udløste lavinen, så hun endelig kan finde fred. Hun forlader Danmark uden at give sine forældre besked og planlægger at tilbringe en uge på kroen. På vej til kroen fortæller taxichaufføren, at kroen næsten ingen besøgende har længere efter et dødsfald i familien for fem år siden. Før var kroen fyldt med gæster og julepynt i december. Som gæst på kroen fortæller Caroline ikke nogen, hvem hun er, og hun gør alt for ikke at vække nogen form for opsigt. Hun snakker med Lily, der laver mad og serverer, samt de få andre gæster. Og så er der Jonathan, søn af kroen, som ikke helt respekterer hendes behov for at sidde alene og skrive med nedrullede gardiner.

Bogen foregår hen over julen, og den fortæller historien om en families forfald og manglende evne til at støtte hinanden, så den frygtelige tragedie ender med at ødelægge hele familien. Sideløbende oprulles historien om en anden familie, der også har lidt stort tab, og som heller ikke kan være der for hinanden. Disse familiers historier flettes sammen, og som i en sand feel-good roman indfinder hyggen sig efterhånden ovenpå afdækningen af de mange hemmeligheder i begge familier. Forfatter Christina Bonde har tidligere skrevet fantasytrilogierne Izola og ’Nattens sanger’, men dette er hendes første realistiske roman.

Tellerup
48947301
9788758840840