Stik farmor en plade

2005
)

Stik farmor en plade af Michael Teschl

23 jan.06

Michael Teschls selvironiske og sorgmuntre beskrivelse af sin vej imod toppen i den danske musikverden.

Da vi forlod Michael Teschl i debutromanen, var han på vej til sin forfærdelige farmors 80-års fødselsdagsfest i Frederikshavn. Turen fra København til Frederikshavn havde fungeret som en slags erkendelsesrejse, hvor Michael gjorde op med store dele af sin barndom og ungdom, ikke mindst i forhold til sin familie. Slutningen i "Sunde tanker fra en syg sjæl" var meget åben, idet vi aldrig fik at vide, om han vitterligt konfronterede familien, eller om han blot vendte om.

I begyndelsen af denne roman er Michael tilbage i København efter den famøse familefest, og der er noget, der tyder på, at han sagde noget. Han har i hvert fald i bogstaveligste forstand trukket stikket ud. Han har sygemeldt sig fra sit caféjob, trukket telefonstikket ud og tør næsten ikke gå på gaden for at handle. Det eneste, han gør, er at sidde i vindueskarmen og spille guitar og skrive sange.

Via en annonce i "Den blå avis" får Michael efter flere måneders isolation kontakt til et band, der søger en forsanger, og pludselig står han på en scene, og det går rigtigt godt. Han får tilbud om at deltage i et realityprogram og beslutter sig efter nogen betænkningstid til at sige ja. Også her får han succes; han får en manager, en pladekontrakt, et liveband, og nogle år senere vinder han Dansk melodi grand prix. Endelig begynder nogle af Michaels drømme at gå i opfyldelse. Og ikke mindst begynder han at føle, at ting lykkes for ham – at også han kan noget, familien kan være stolt af.

Han skriver godt, Michael Teschl, og hvis man indimellem synes, han er lige vel selvcentreret, selv for en erindringsroman, så må man sige, at han med sin selvironi og humor også forstår at hive sig selv ned igen. Jeg kan kun sige: God fornøjelse!!

"Stik farmor en plade" er opfølgningen på erindringsromanen fra 2003 "Sunde tanker fra en syg sjæl".

Lindhardt og Ringhof, 2005. 411 sider. Kr 249,-

25930010