Stenens tid

2012
)

Stenens tid af Johan Ottosen

29 maj.12

Dommedagsthriller for mænd i højt tempo! Men giv agt, den findes kun som e-bog, så du slipper for at bladre!

En tidligere krigsforbryder brændes ihjel af en strålekanon, under behandling på rigshospitalet. Et anonymt dansk postbud viser sig at være passioneret Al-Qaeda tilhænger og selvmordskriger. På Grønland sker der mystiske ting og sager, som fx tilstedeværelsen af en hemmelig base, og i kælderen under Vor Frue Kirke i Århus dukker en forsvunden katedral op, langt nede under jorden. Er det resterne af en hemmelig loge, til beskyttelse af Den Hellige Gral?

Og mest tankevækkende af alt: Flere og flere spor peger på at Prins Henrik er i direkte blodlinje til Jesus. Er der nogle der er ude efter ham, skal han og dronningen udslettes?

Journalist Kurt Østergård og strålingsekspert Søren Storm, bliver parallelt involveret i denne mystiske sag, uden dog at have kendskab til hinandens eksistens. Presset er stort på dem begge, for problemerne skal udredes inden Danmarks dronnings fødselsdag. Det store beredskab er kørt i stilling, for der er grund til at tro at dronningens og prinsens liv er truet.

Dette er en rigtig ”mandethriller” i højt tempo. Romanen leger med flere elementer på én gang fx terror, den yderste dag, og den hellige gral, og det er spændende at Prins Henrik er involveret i delen omkring den hellige gral.

Det er Johan Ottosens første roman, men planen er at det skal blive en trilogi. Bogen slutter også med en cliffhanger, så man får lyst til at læse videre.

For en bogelsker som jeg selv, har det været en meget svær pille at sluge at acceptere at flere og flere læsere i dag foretrækker at downloade e-bøger. ’Stenens tid’ er derfor den første e-bog jeg har læst, men jeg må med forbløffelse indrømme at det ikke bliver den sidste! For hold da op, hvor er det nemt og behageligt. Bogen er hentet ned på ingen tid, teksten er behagelig at læse på skærmen, og jeg ”mangler” ikke fornemmelsen af en bog mellem hænderne. På trods af min begejstring håber jeg dog at e-bogen og den fysiske bog kommer til at supplere hinanden i mange år fremover, for jeg kan alligevel heller ikke undvære den ”rigtige” bog i ny og næ. Der er altså nu engang lidt mere ”sjæl” over en bog i papirformat.

Litteratursidens redaktion gør opmærksom på, at siden denne anmeldelse blev publiceret, er bogen også udkommet på print på forlaget Tellerup med ny forside og mindre justeringer.

Skriveforlaget
29292825