Spirit - rider frit - skattejagten

2020
)

Spirit - rider frit - skattejagten

25 mar.21

Den populære hesteserie fra Netflix udfoldes i bogform og inviterer på eventyr med de tre piger og deres heste.

Storbypige møder vild og ilter hingst, og de to outsidere knytter bånd for altid. Det kort fortalt udgangspunktet for handlingen i tv-serien ’Spirit – rider frit’. Serien ligger på Netflix, og der er udkommet mange sæsoner. Nu er det også muligt at læse om Luckys eventyr på vildhesten Spirit i to forskellige bøger.

12-årig Fortuna "Lucky" Esperanza Navarro Prescott er sammen med sin far flyttet til den lille grænseby, Miradero. Her får hun øje på den vilde mustang, Spirit, der er blevet indfanget for at blive redet til. Lucky føler straks en forbindelse med hingsten og slipper ham fri. Herefter gør Lucky og Spirit tingene på deres egen måde; han forbliver fri, og hun får lov til at ride på ham uden sadel og hovedtøj. Lucky er både modig og eventyrlysten, og hun får hurtigt nye venner i pigerne Prudence, kaldet Pru, og Abigail. Pru har den smukke palominohest, Chica Linda, mens Abigail er den lykkelige ejer af en venlig og robust pintohest, der hedder Boomerang. De tre piger kalder sig PALs og oplever mange eventyr med deres heste.

I Det store æbleeventyr skal PALs forsøge at samle flest penge ind til en ny vinterridelejr, for det hold, der samler mest ind, vil vinde trofæet med Den gyldne hestesko. Da de på en ridetur opdager en plantage med flotte æbler, beslutter de sig for at lave en æblekagebod. De møder også pigen Vida og tilbyder at lære hende at ride, hvis hun hjælper med at bage æblekager til boden. Men det går ikke helt som planlagt.

I ’Skattejagten’ er pigerne blevet optaget på et prestigefyldt rideakademi, men der hersker en del uoverensstemmelser mellem eleverne på de forskellige hold. For at skabe en bedre stemning arrangerer skolens rektor en skattejagt, der kræver både samarbejde og holdånd. PALs bliver noget udfordret, da holdene blandes, og de ikke får lov til at ride sammen, men skattejagten lærer dem, at det er i flokken, at det sande venskab findes.

De to bøger kan læses uafhængigt af hinanden, og mange vil kunne kende deres helte fra tv-seriens univers, hvilket kan være med til at skabe læseglæde hos børn, der ellers ikke plejer at læse. Bøgerne har en overskuelig længde og er sat med en læsbar typografi. Undervejs i historierne er der sort/hvide illustrationer, der vækker genkendelse fra tv-serien.

Serien rummer hesteglæde, ridning, sammenhold og venskab, og den vil kunne bruges til højtlæsning fra ca. 6 år og selvlæsning fra ca. 9 år.

Alvilda
Julie Bloch Korsemann