2021
)

Spejlet fra Venedig - kronen

01 aug.21

En spændende trilogi om magiske væsner, riddere, dobbeltgængere, venskab, magt og undertrykkelse.

Dette er en klassisk ’portal-quest-fantasy’, der kan læses af børn fra ca. 9 år, der elsker fantasyeventyrets nervepirrende dannelsesrejse og ud-og-hjem-elementet.

’Spejlet fra Venedig 1-3’ handler om drengen Malthe på 14 år, der har det svært derhjemme, fordi hans far er indlagt, og i skolen føler han sig både ensom og usynlig. Malthes mor skal på arbejde på havet i tre uger, og han skal derfor bo hos sin farmor.

På Malthes værelse er et stort gammelt spejl, der viser sig at være en portal til en anden verden, Gidenev, som ser helt anderledes ud end den verden, Malthe kender. Her skal han finde alt sit mod for at stjæle dronningens magiske Krone, men skal også arbejde under dække som page for den utilregnelige og fordrukne ridder Arful.

Heldigvis får Malthe hjælp af sine nye venner, Toll, Fifli og pigen Tess. Det er dog ikke uden problemer at skulle beskytte en magisk og magtfuld genstand som Kronen. Malthe kommer også til søs med den fredløse kaptajn Gaya, og han opdager, at der er mange interessenter i kampen om Kronen, og det er til havs, han møder det hvide flyvende egerndyr Zia, der fungerer som budbringer. Han ser desuden sin rigtige far danse med kaptajn Gaya, der til forveksling ligner Malthes mor. Imens skal han kæmpe for sit liv og finde ud af at manøvrere i denne nye verden, og vigtigst af alt skal han holde fokus på opgaven med at få Kronen tilbage på Sølvværket. Malthe aner ikke, hvorfor netop han er "den udvalgte".

’Spejlet fra Venedig’ er god og velfungerende fantasy, som vi kender det fra andre eventyr- og middelalderuniverser som f.eks. ’Skammerens datter’ eller ’Pigerne fra Nordsletten’. Plottet er spændende og hovedpersonen er oppe imod diskriminering og ondskab og har store etiske overvejelser om sin familie og dem, han holder af. Trilogien er en del af Dansklærerforeningens serie ’Børneroman’, der er karakteriseret ved at være trebindsromaner skrevet i et læsevenligt sprog.

Dansklærerforeningen
39075326
9788772112138