Sønner

2014
)

Sønner af Philipp Meyer

09 jul.14

Med afsæt i familien McCullough er denne storladne roman både en slægtshistorie om penge, magt og familie. Samtidig giver den en historisk skildring af staten Texas.

Den bredt anlagte roman har tre fortællere: Dynastiets grundlægger, Eli McCullough, hans søn Peter og oldebarnet Jeanne Anne. Som 13-årig ser Eli sin familie blive udslettet af plyndrende comancher. Han og den lidt ældre bror bliver taget med af indianerne, men hvor broderen hurtigt går til grunde, er Eli gjort af et særligt stof, og han overlever den første barske tid. Med tiden bliver han mere og mere accepteret i stammen, han får indianernavnet Tiehteti (Ynkelige lille hvide mand), og bliver efterhånden fuldstændig integreret i indianernes liv og levemåde.

Men de hvide vinder mere og mere frem, og snart er det meste af comanche-stammen udslettet af sygdom, sult og kugler, og Eli må vende tilbage til civilisationen. Han forbliver dog mere eller mindre utilpasset resten af sit liv, men efter oplevelser som både Texas Ranger og deltager i Borgerkrigen, hvorunder han kommer i besiddelse af en stor skat, ender han som ejer af en kæmpestor ranch med kvæg og senere olie.

Sønnen Peter fortsætter historien, men han er overhovedet ikke gjort af samme stof som sin far, og han bliver her i starten af det 19. århundrede betragtet som den store skændsel på grund af sympatien for de mexicanske familier og arbejdere i området. Oldebarnet Jeanne afslutter historien. Som pige fra en magtfuld familie er hun egentlig kun regnet som egnet materiale for et godt giftermål, men omstændighederne og hendes forhold til en boremand, får hende til at gå imod alle konventioner. Hun ender som dynastiets absolutte hovedperson.

Det er på alle måder en pragtfuld historie, man her kan opleve. Man kommer til at tænke på historier som Colorado Sagaen, En god dag at dø, Dallas og forfattere som Steinbeck og til dels McCormack, og med sådanne associationer ved man, at underholdningen er helt i top. Meyer skriver episk og storladent med mange flotte naturbeskrivelser, og de vidt forskellige personligheder beskrives særdeles levende og vedkommende. Skildringen af comancherne og deres liv er især helt eminent med mange fine iagttagelse og humor, og selvom historien i og for sig også er temmelig barsk, går forfatteren ikke helt over stregen.

Bogen er velskrevet, virker særdeles godt dokumenteret, og beskrivelsen af Texas og statens brogede historie er spændende læsning. Den fantastiske historie har bred appel til både mænd og kvinder, og jeg kan varmt anbefale romanen. Det er forfatterens anden bog. Den første, American Rust, er endnu ikke oversat.

Jakob Levinsen
51125401
9788702120110