Sommerlys og så kommer natten

2009
)

Sommerlys og så kommer natten af Jón Kalman Stefánsson

22 jun.09

Fortryllede fortællinger fra en lille islandsk flække, som får stemmer i et kærligt og magisk univers.

I klassisk fortællestil med en forfatterstemme og et navnløst vi oprulles en lille landsbys fortællinger i Island. Men hvilken landsby! Her er alt ”munterhed og ensomhed, mådehold og meningsløshed, liv og drøm - ja drømme” holdt sammen af natten og især af sommernattens lys.

Romanens generøsitet ligger i balancen mellem de fantastiske historier, der udspiller sig, landsbyens reaktion på historierne og især accept og kærlighed til historierne.

Direktøren for byens stolthed, trikotagefabrikken, begynder en dag at drømme på latin. Dette driver ham til at efterlade en smuk kone, børn og et komfortabelt liv for at studere latin i Reykjavik. Besættelsen af sproget udvikler sig, han ofrer alt, familie og livsværk, for at kunne købe dyre antikvariske bøger om verdensrummet. Man må sige at han forfølger sine drømme fuldt ud og bliver den lille landsbys intellektuelle midtpunkt. Astronomen, som han nu kaldes, holder månedlige foredrag om verdensrummet i forsamlingshuset og bor i et kulsort lille hus, overstrøet med prikker afspejlende stjernebilleder. Landsbyen sladrer om ham, men er samtidig stolte af ham.

Ophavsmanden til Astronomens kulsorte hus er Jonas. Jonas er søn af kraftkarlen Hannes, som er landsbyens tømrer og politimand. Jonas er sin fars diametrale modsætning, så lys og så gennemsigtig som en elpære og tilsyneladende så selvudslettende og fordringsløs at han må blive skydeskive for landsbyens drillerier. Socialt klarer han sig ringe, men overrasker alle ved en dag at have malet en væg med en rødlig sol og masser af vadefugle.  Da hans far begår selvmord - læs selv den bevægende historie - bliver Jonas selv byens politimand. Det går godt om dagen, han gemmer sig og landsbyen bærer over, men ”natten er mørk og lang, den berøver os forstanden - og sommetider er verden ikke et rart sted at være. ”

Dette er bare et par af de forunderlige fortællinger. Snyd ikke dig selv for de andre!

Jón Kalman Stefánsson, f. 1963, har udgivet ti bøger.  Nomineret til Nordisk Råds litteraturpris tre gange, senest i 2007 for romanen Sommerlys, og så kommer natten.

Absolut en meget værdig kandidat til Nordisk Råds Litteraturpris 2009.