Som natten kender stjernerne

2020
)

Som natten kender stjernerne af Elsebeth Egholm

14 sep.20

Da koncertpianisten Malou vil finde sandheden bag en familiehemmelighed, udvikler det sig et overraskende kærlighedseventyr i Egholms nye serie, der er spændende som en krimi.

Elsebeth Egholm lader tre historier flette sig sammen i et sofistikeret puslespil. Historien om koncertpianisten Malou, der rejser ud for at finde sandheden bag en familiehemmelighed, jagten på et forsvundet Steinway flygel, og historien om den fransktalende amerikaner Cody med en fortid i fremmedlegionen. Mens de tre handlingsforløb væver sig ind i hinanden afsløres fortiden bid for bid, og både i fortiden og nutiden står kampen mellem fornuft og følelse.

Koncertpianisten Malou har spillet klaver hele sit liv. Hendes mor har altid bakket hende op, men også været styrende og haft voldsomme vredesudbrud. Da Malou gifter sig med den noget ældre koncertarrangør Holger, overtager han automatisk mores rolle. Moren dør pludseligt, og da Malou rydder morens lejlighed sammen med sin storesøster, finder de et gammelt omslag med en lakplade, som på forsiden har et fotografi af en kvinde, der sidder ved et særpræget Steinway flygel. Kvinden hedder Sophie Costeau og ligner Malou på et prik. I en gammel æske finder de en lap papir med en adresse i Metz i det nordøstlige Frankrig, og da søstrene opsøger en fjern slægtning, får de at vide, at deres mor var adopteret fra Frankrig. En hemmelighed, hun har skjult for sine døtre.

Efter morens død mister Malou totalt evnen til at spille, så hun får Holger til at aflyse sine koncerter og beslutter sig for at tage til Frankrig for at få rede på, hvem Sophie var. Samtidig har en af hendes gode venner, der samler på musikinstrumenter, set fotografiet med Sophie ved flyglet, og han beder hende om at forsøge at opspore det. Rejsen fører Malou ind i Frankrigs historie under 2. Verdenskrig, og det viser sig, at Sophie var Malous mormor. Hun mistede sin mand i krigens første dage, og hun var måske, måske ikke, kollaboratør for nazisterne. Da Malou ikke er ikke så skrap til fransk og ved et tilfælde møder den fransktalende amerikaner Cody, hyrer hun han som tolk. Forholdet udvikler sig dog hurtigt til andet og mere end bare tolkningsopgaver, og sammen går de på jagt både efter Sophie og flyglet.

Sophies historie afsløres bid for bid, og jagten på Steinway flyglet udvikler sig til en ren detektivhistorie. Forholdet mellem Malou og Cody er ikke uden komplikationer og giver Malou lidt moralske skrupler, men som en gammel kvinde siger, da de taler om Sophie: ”Forelskelse kan fordreje en kvindes moral, så hun ikke kan se, hvad der er rigtigt eller forkert”. De ord rammer et sted også ned i Malou. Handlingen er letløbende, men nogle af romanens tilfældigheder er lovlig luftige, som da Malou møder Cody og hyrer ham som tolk. Det må man dog acceptere i fiktionens verden

Elsebeth Egholm er bedst kendt for sine krimier fra Aarhus og omegn. Hun er er uddannet journalist, men studerede oprindelig musikvidenskab på Aarhus Universitet og Jysk Musikkonservatorium. Musik har altid betydet meget for hende, og hun har fortalt, at i alle hendes romaner, er der scener, hvor hun har tænkt på helt specifikke musikpassager, når hun har skrevet dem, og om denne roman siger hun, at det har været som at indøve en sonate af Mozart. Det er ikke en krimi, men alligevel rummer den mange af krimiens elementer, og den er spændende som en krimi. Slutningen indikerer, at der godt kunne komme flere romaner med Malou.

Politiken
48488161
9788740060577