Søfartshistorier

2020
)

Søfartshistorier : Danmarkshistorien til søs

18 jun.20

Flot illustreret antologi giver med sine forskellige indgangsvinkler et godt indtryk af den store mangfoldighed, som kendetegner dansk søfartshistorie.

Forskellige historikere med hver deres speciale har bidraget til bogen. Der er ikke tale om en overordnet søfartshistorie, men bogen giver et indtryk af udvalgte, væsentlige faser i dansk søfartshistorie og medtager også lidt skæve vinkler, som f.eks. smugleriet og de oversete marinemalere. Tilsammen tegner artiklerne et billede af en sammensat og broget dansk søfartshistorie.

Historierne er levende fortalt og fagligt velfunderede, og de bidrager til at give et mere retvisende billede af Danmark som søfartsnation. Bogen er overdådigt illustreret, og de mange marinemalerier og fotos belyser teksten på bedste vis.

Siden vikingetiden har Danmark været en stolt søfartsnation, og selv om søfarten har haft sine op- og nedture, har den været med til at præge landet og bidraget til dets vækst og velstand i århundreder. Alligevel har den fået en stedmoderlig behandling i den store nationale grundfortælling, der fokuserer på landbruget, andelsbevægelsen og arbejderbevægelsen. Det forklares ved, at søfarten aldrig har været tilknyttet en folkelig bevægelse eller har været politisk forankret.

Bogen kommer vidt omkring fra sejlskibenes tid til de moderne containerskibe. Den oversøiske handel og de store handelskompagnier beskrives, og det hører med til historien, at Danmark med sine kabelskibe i sin tid blev et knudepunkt for telegrafforbindelser i Nordeuropa og helt ud til Det Fjerne Østen.

Mens skibsfarten ofte beskrives med tilknytning til København, lægger denne bog vægt på også at sætte det øvrige Danmark ind i historien, som f.eks. Esbjerg. Her var havnen engang udgangspunkt for et blomstrende erhvervsfiskeri, der efterfølgende blev afløst af en vigtig offshore industri. Nu er den også truet, hvis politikerne gør alvor af at stoppe al udvinding af olie og gas i Nordsøen.

Sådan går det op og ned for søfarten, og man må hele tiden tilpasse sig de nationale og globale forhold og udvikle teknologien. Med opfindelsen af de store standardiserede containere er transporten af varer til vands således blevet lettere og mere rentabel. I et usikkert marked kan det være dyrt at være skibsreder, men en ny forretningsmodel, timecharterkonceptet, hvor rederen lejer et bemandet skib ud for en kortere eller længere periode, kan være en fordel for begge parter.

De glemte marinemalere får et helt velfortjent afsnit. De passede ikke ind i vores nationale fortælling, og blev ofre for de danske kulturkritikere, mens udlandet havde øje for maleriernes kvaliteter og gerne købte dem. Man behøver blot at se på bogens mange marinemalerier for at blive overbevist om deres kunstneriske værdi, og de fortæller også søfartshistorier.

I begyndelsen af 1900-tallet forsøgte en række indflydelsesrige erhvervsfolk og industrimagnater at udbrede fortællingen om Danmark som en vigtig søfartsnation bl.a. ved at oprette et søfartsmuseum. Det nye flotte søfartsmuseum ved Kronborg fra 2013 kan måske tolkes som et tegn på, at søfartshistorien så småt er ved at komme ind i varmen.

Gad
48351123
9788712058236